Geld of een tegoedbon terugkrijgen?

Geld of een tegoedbon terugkrijgen?

Je hebt wat gekocht en je bent er toch niet tevreden over. “Dan breng je het toch gewoon terug”. Wij Nederlanders zijn er erg makkelijk in geworden. En dan ben je opeens verbaasd dat je een tegoedbon terugkrijgt of dat je het product helemaal niet mag retourneren. Hoe zit dat nou precies? Want ook al denk je als consument super goed beschermd te zijn, we zullen zelf altijd goed na moeten blijven denken. En er zijn zelfs omstandigheden dat we minder goed beschermd zijn dan we denken. Vandaag ga ik wat verder in op de regels van het retourneren.

Als consument zijn we heel goed beschermd

Zo heb je bijvoorbeeld het recht op een degelijk product. Het mag niet zomaar kapot gaan. Ook heb je recht dat het product voldoet aan je verwachtingen. Staat er dat het apparaat op batterijen werkt, maar je hebt opeens perse een stopcontact nodig, dan mag je het product ook terugbrengen. Maar heb je spijt van het product, dan is het een ander verhaal. Dan wordt er naar verdere omstandigheden gekeken. Waar heb je het gekocht? Wat voor soort product is het en hoe coulant is de verkoper?

Spijt van een in de winkel gekocht product? Dikke pech!

Dit klinkt heel gemeen, maar zo zijn de regels. Heb je spijt van een product omdat je het toch niet zo mooi vind of de kleding zit toch niet zoals je graag wil? Dan heb je volgens de wet dikke pech. Koop is koop. Wat we dan wel vaak zien, is dat winkeliers hier erg aardig voor jou als klant zijn. Ze nemen het product terug of geven je de kans om het te ruilen. Maar weet wel dat je hier akkoord moet gaan met de voorwaarden van de winkelier. Zo mag de winkelier bepalen binnen hoeveel tijd je het product terug mag brengen en welke voorwaarden er gelden. Online gaat dat een stuk makkelijker. Daar heb je recht op 14 dagen zichttermijn.

Online iets terug willen geven

Dat gaat al een stuk makkelijker. Binnen 14 dagen mag jij, zonder opgaaf van reden, iets terugsturen. Het kan dan wel zo zijn dat je de verzendkosten zelf moet betalen, maar dat staat dan vaak duidelijk op de website aangegeven. Het ‘alles maar terug kunnen sturen’ geldt trouwens niet altijd. Heb je nou die niet lekker zittende bank op maat laten maken met fel roze leer en fel groene stippen erop, dan hoeft de aanbieder het niet terug te nemen. Sowieso op maat gemaakte zaken, zoals een pak, gegraveerde ring etc kan je niet zomaar terugbrengen. Ook zaken als loterijen, pakketreizen etc. kennen geen wettelijke bedenktermijn. Over al die regels vind je meer informatie op de website van de ACM en de consumentenbond.

Geld of een tegoedbon

Even terugkomend op de titel. Wanneer krijg je dan je geld en wanneer een tegoedbon terug. Allereerst ligt dat dus aan de plaats waar je het gekocht hebt. Is dat in de winkel, dan ligt het aan de voorwaarden van de winkelier. Geeft die je een tegoedbon, dan moet je daarmee maar akkoord gaan. Je hebt het product tenslotte vooraf kunnen zien, vasthouden, voelen en proberen.
Koop je iets online, heb je op zich recht om je geld terug te ontvangen. Wat je daarbij vaak ziet is dat webwinkels terugbetalen op de manier waarop ook jij hebt betaald. Heb je betaald met een cadeaubon, dan krijg je ook weer cadeautegoed terug. Heb je met iDeal betaald, wordt het geld op je rekening teruggestort. Hierover zijn geen specifieke regels, maar ik kan het wel begrijpen. Het zou wat gek zijn als je al jouw tegoedbonnen in geld om kon zetten door iets te bestellen en het daarna weer terug te sturen.

1 gedachte over “Geld of een tegoedbon terugkrijgen?”

  1. Laatst een akkefietje gehad met een grote winkelketen die je overal in Nederland ziet (en een eigenaar heeft die wereldwijd actief is). Naast fysieke winkels heeft het bedrijf ook een webshop. Ik betaalde via creditcard. Ik ontving helaas een verkeerd product. Ik de algemene voorwaarden stond inderdaad : terugbetalen op de manier waarop ook jij hebt betaald. Hier deed ik een beroep op. De webwinkel kwam toen met een verhaal dat zij de algemene voorwaarden niet kon nakomen omdat zij niet konden terug betalen op de creditcard. Nooit eerder zoveel amateuristisch gedrag meegemaakt bij zo”n groot bedrijf.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.