Een goede huisbaas zijn

Waarom zou ik nou een blog willen schrijven over huisbazen? Ik woon in een appartement dat ik zelf gekocht heb. Ik ben dus mijn eigen huisbaas. Daarnaast heb ik geen huis in de verhuur, dus ik ben ook niet de huisbaas van een ander. Twee redenen waarom ik over het zijn van een huisbaas zou schrijven, vallen dus al af. En toch een gehele blog over huisbazen. Want ik heb er vaker mee te maken dan je zou denken.

Ja, de huisbaas…

Als je dat al zegt klinkt er een vorm van negativiteit over (in ieder geval bij mij). “De verhuurder”, “de huisbaas”, “die huisjesmelker”. Eigenlijk met al die titels komt er een negatieve gedachte bij mij op. Allereerst omdat ik genoeg mensen ken die huren en waar er altijd wel iets mis is met hun huis. Dingen worden niet gerepareerd, de huren zijn te hoog of de eigenaar waarvan je huurt, reageert te laat of gewoon niet op jouw mailtjes. Er zal nooit eens een berichtje komen dat je huisbaas de huren heeft verlaagt, er spontaan een nieuwe keuken of badkamer geplaatst wordt of dat er eens gevraagd werd hoe het met je gaat. En dat laatste hoeft natuurlijk ook niet. Je hebt een zakelijke overeenkomst. En juist door die zakelijkheid en het belang van de huisbaas, zal er echt niet zomaar een enorme meevaller voor de huurder inzitten. Dus blijft eigenlijk alleen het negatieve over.

Ik en huisbazen

Maar, hoe kom ik nou in aanraking met huisbazen. Nou, eigenlijk heel simpel. Ik woon een portiekwoning. Samen met zeven andere appartementen delen wij de trap, de grond onder de appartementen, het dak en nog wat zaken die er bij een flat komen kijken. Van de acht appartementen dat ons blok rijk is, zijn er vijf verhuurd door de eigenaar. Soms aan studenten, soms aan expats. Ik ben één van de drie die zelf in z’n appartement woont. Maar, omdat ik niet direct op m’n mondje ben gevallen EN ik een belang heb bij het goed reilen en zeilen van onze vereniging van eigenaren, krijg ik dus ook te maken met de huisbazen van de andere woningen. En ja, ook ik heb daardoor een mening over hen.

Twee soorten huisbazen: de goede soort

Laten we beginnen met mijn favoriete soort huisbazen. Gelukkig hebben wij die ook in onze VvE. Dit is de soort mensen die zeker geld verdienen aan hun appartement, maar die ook erbij betrokken zijn. Als er iets is (en ik ze dus vanuit de VvE nodig heb), zijn ze ook bereikbaar. Ze reageren, denken mee en zijn bereidt om iets op te pakken. En heel eerlijk: ik heb hun huurders nog nooit ergens over gehoord.

Het zijn van een huisbaas: hoe het niet hoort

Ik keek zo uit naar het schrijven van dit onderdeel. Hier kan ik namelijk mijn klachten in geuren en kleuren aan jullie vertellen. Want als jij een tweede huisje in de verhuur hebt, horen daar niet alleen de lusten, maar ook de lasten bij. Denk er bijvoorbeeld aan dat je ook bij de jaarlijkse VvE vergadering wordt verwacht. Al meerdere keren is onze vergadering niet doorgegaan, omdat er minder dan de helft van de mensen aanwezig was en de rest zich niet had afgemeld. Er werd dus niet eens de moeite genomen om af te melden. Of ohja, nog zo’n verplichting: Het betalen van de VvE bijdrage. Wij hadden zo’n eigenaar die echt alleen de lusten (lees: huurinkomsten) nam. Het betalen van de VvE bijdrage was al teveel, waardoor de VvE extra kosten moest maken om een deurwaarder te betalen. Kom op zeg!

Beste huisbaas: dank voor het communiceren

Naast het niet bijwonen van de VvE vergadering, werd het nog mooier. Er was al twee weken een gebrom door heel het complex te horen. In onze appgroep was daar al over geklaagd, zonder verdere reactie. Na twee weken ben ik zelf maar eens op zoek gegaan. Wat bleek: het was een bekend probleem bij één van de huurders. De monteur was al langs geweest en zou het binnenkort maken. Toen ik het appartement bij naam en toenaam noemde in dezelfde appgroep, kwam de eigenaar opeens (maar bijna direct) “oh, komt dat bij mij vandaan…” Nou, geloof mij, daar kan ik niet zo goed tegen.

Een goede huisbaas zijn

Als huurder ben je toch nog wel aardig beschermd. Als iets echt niet werkt, moet de eigenaar dat repareren. Huren mogen niet te hoog zijn en verhuurders moeten zich verder aan hun verplichtingen houden. Maar als mede-eigenaar heb ik eigenlijk gewoon pech. En dat je als verhuurder andere belangen hebt dan ik als bewoner, snap ik ook zeker. Maar om dan gewoon niet deel te nemen aan vergaderingen of niet communiceren vind ik echt heel ver gaan. Ik heb het zelfs meegemaakt dat ik het vocht door het plafond kreeg, omdat de huisbaas boven ons de lekke CV niet wilde repareren. De huurders hebben uiteindelijk zelf de CV laten vervangen (arme studenten…). Kortom beste huisbazen van Nederland. Een extra pandje hebben vind ik prima. Maar bij de lusten horen de lasten. Naast goed zijn voor je huurders, is dat naar mijn mening ook goed zijn voor je mede-eigenaren.

3 gedachten over “Een goede huisbaas zijn”

  1. Och ja, wij zijn eigenaar van oa een paar appartementen. Naar de algemene vergadering ga ik standaard NIET. Soms, als het kan, zal ik mijn stemformulier invullen en doormailen. Als het op die manier niet kan, geef ik mn stem aan iemand anders of meld ik me afwezig. En ja, soms, in de heel grote appartementsgebouwen, laat ik gewoon niets van me horen, want die stem heeft toch weinig invloed. Wij hebben nl wel andere\leukere dingen te doen dan naar de zoveelste (zinloze\saaie) vergadering gaan.
    Als huurders melden dat er iets kapot is, dan zorgen wij asap voor een oplossing. Huurprijzen verhogen we standaard zoals de index voorschrijft. We zijn nl in de business van verhuur, niet in de business van geld gratis weggeven.
    Je wil niet weten wat wij al meegemaakt hebben met verschrikkelijke huurders! Van meters str#nt scheppen uit een slaapkamer tot een tip-top nieuw gerenoveerd huisje dat in 1 jaar tijd volledig getrashed werd. Wanbetalers hebben we ook al een aantal keer gehad, en probeer dan maar eens aan je geld te geraken.
    Mijn punt is: slechte huisbazen zijn er zeker, maar verdorie, huisbaas zijn is eigenlijk een hondenstiel. Klinkt wellicht sexy en lijkt lekker makkelijk geld scheppen, maar dat is het zéker niet altijd.

    Beantwoorden
  2. Mijn jongste dochter is sinds een paar jaar ook huisbaas.
    De verhuur van haar appartement wordt verzorgd door een lid van VvE die daarvoor betaald wordt.
    Als er iets stuk is zorgt zij ervoor dat het gemaakt wordt, zij interviewt de potentiële huurders en maakt vaste afspraken. Mijn dochter heeft in die jaren nog nooit problemen gehad met de huurders,

    Beantwoorden
  3. Vanuit mijn eigen ervaring van 6 VvE’s kan ik je zeggen dat de punten die je noemt voor zowel eigenaar-verhuurders alswel eigenaar-bewoners van toepassing zijn, zeker niet alleen voor verhuurders.
    Rube

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.