De schade opmaken

De schade opmaken

Het is dinsdag ochtend half 7 als ik dit schrijf. Het lijkt een dag als alle andere, maar niets is minder waar. Vandaag gaat er geëvalueerd worden. Er komt heel veel overleg en mogelijk gaan er zelfs koppen rollen. Contracten die aangepast gaan worden en nieuwe protocollen die opgesteld moeten worden. Op deze warmste dag van de week gaat er door een aantal mensen extra gezweet worden vanwege de landelijke storing gister. Een storing waar nog veel lering uit getrokken gaat worden en die nog vaker aangehaald zal worden als voorbeeld. De storing waarbij ons nationale noodnummer, 112, urenlang onbereikbaar was. Een storing die heel veel geld en mogelijk zelfs levens heeft gekost. Maar hoe bepaal je dan de schade?

Stormschade zijn statistieken voor

Bij het bepalen van stormschade zijn er tegenwoordig modellen om de schade in te schatten. De gemiddelde schade per telefoontje is bekend, dus kan je relatief makkelijk uitrekenen wat de door de natuur aangerichte schade kost om te herstellen. Maar hoe ga je nou de schade door een softwarefout berekenen? Iets wat eigenlijk niet mis mag gaan, dat mis is gegaan. Iets dat gelukkig maar eens in de zoveel jaar voorkomt. Hier is nog geen modelletje voor.

Hoe afhankelijk we dan zijn van de techniek

Ach, zo’n stormschade is redelijk eenvoudig te berekenen en op te lossen. Maar oh wee als de techniek ermee ophoudt. Normaal wordt er elke minuut een keer naar 112 gebeld. Elke 5 minuten zit daar een spoedmelding bij. Elke VIJF minuten. Dat zijn er dus 36 geweest in de drie uur dat de techniek het af liet weten. Op het moment van schrijven is er officieel nog niets bekend, maar grote kans dat er bedreigende situaties nog gevaarlijker werden door deze storing. Eigenlijk behoorlijk eng.

Ik ben gelukkig geen schade expert

Wat zullen die een moeilijke taak krijgen. Naast de schade die alle KPN klanten überhaupt al hebben, gaat het hier ook nog eens om een Nederlandse aangelegenheid. Ons noodnummer is iets waar we als Nederlanders gewoon op rekenen als je het nodig hebt. En daar moet je nu de schade voor op gaan maken. Ga maar eens na wie allemaal in die drie uur het noodnummer heeft proberen te bellen. Haal daar alle dubbele meldingen uit en ga dan de meldingen af. Hoe is het afgelopen? En had het anders afgelopen als er eerder hulp was geweest. En dan nog een stapje verder: Wat is de indirecte schade? Stel je voor dat je 112 belde omdat jouw dierbare in elkaar zakte en je niets kon doen (had je nu toch maar die EHBO cursus gevolgd…). Welke psychologische gevolgen heeft dat op de lange termijn?

Dit zal nog wel een staartje krijgen

Tja, de schade opmaken zal in dit geval nog wel even duren. Want wat is er te wijten aan de KPN storing? Had dezelfde schade ontstaan als er geen storing was. Allemaal vragen die in de komende dagen wel beantwoord zullen moeten gaan worden. Daarbij zal KPN ook nog wel even heel hard aan het werk moeten. Als er een systeem 100% van de tijd in de lucht moet zijn en daar twee back-up systemen voor zijn, dan kan het toch niet meer misgaan. Nou wel dus… Ik verwacht dan ook dat we hier in de komende weken nog wel eens in het nieuws over gaan horen.

1 gedachte over “De schade opmaken”

  1. Ik vond het best een eng idee. Dat politiebureau of de brandweerkazerne waar je heen kon gaan liggen hier niet echt naast de deur. Ik heb ook geen NL-alert gehad en die van mijn vriend kwam pas laat. Gelukkig had ik via social media wel al redelijk snel een alternatief nummer gevonden.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.