De crowdfunding stresstest

Met de coronacrisis gaan we ondertussen de derde volle thuiswerkweek in. De horeca is al ruim tweeënhalve week dicht en de gevolgen worden steeds beter zichtbaar. En dan te bedenken dat we volgens de experts pas eind mei de echte piek gaan bereiken. Flatten the curve is hier het belangrijkste. Zorg dat het aantal besmettingen zoveel mogelijk uitgesmeerd wordt, zodat de zorg het ook daadwerkelijk aankan. Maar of we nu het aantal besmettingen uitsmeren of dat we nu de volle laag krijgen: crisis is het sowieso. En daarmee is dit ook direct voor de crowdfunding wereld een goede test. Hoe gaan zij de komende periode tegemoet.

MKB-ers hebben het zwaar

Natuurlijk zijn het niet alleen de MKB-ers, maar is het bijna heel Nederland dat stilgelegd wordt. Fysiek dan in ieder geval. Waar we digitaal door kunnen werken, zullen we dat natuurlijk ook zoveel mogelijk blijven doen. Maar vaak is dit beter mogelijk bij de grote bedrijven. MKB-ers worden daardoor zeker ook geraakt in deze tijden van crisis. En laat dat nou net de voornaamste doelgroep zijn van crowdfunding. Vele kleine ondernemingen die zich gefinancierd hebben via de crowd. Hoe bestand en zeker zijn al die leningen nu op het moment dat het slecht gaat met Nederland.

Het managen van de belanghebbenden

Dat is nu voor de verschillende crowdfunding platforms heel erg belangrijk. Want investeerders maken zich zorgen. Is hun geld nu nog wel veilig en komt dat nog wel terug. Tegelijkertijd zijn er ondernemers die getroffen worden. Getroffen door de maatregelen van de overheid of getroffen worden door de effecten van het feit dat Nederland voornamelijk thuis blijft. Horeca eigenaren die de tent moeten sluiten. Ondernemers die alle opdrachten gecanceld zien worden. Hoe gaan zijn het hoofd boven water houden. De kosten lopen tenslotte gewoon door. Verschillende partijen, verschillende zorgen en verschillende oplossingen. Nu moeten de verschillende platforms zichzelf profileren als de perfecte tussenpersoon en daarmee iedereen tevreden stellen, terwijl er een toekomstbestendig plan uit de bus komt rollen.

De eerste aanvragen komen al binnen

Aanvragen van uitstel van betaling komen nu ook al binnen. Geen inkomsten, geen omzet, maar wel kosten die doorlopen. Een aantal ondernemers heeft daar direct al aangeklopt bij de financiers. Gevraagd wordt om op dit moment de betalingsverplichtingen voor drie maanden op te schorten. Om wat ruimte te houden om andere lasten door te kunnen blijven betalen, zoals personeel, huur en ga zo maar verder. Voor zover ik het nu kan zien vraag een aardig deel van de ondernemers een dergelijke regeling aan en wordt deze over het algemeen ook ingewilligd. Want ja, je kan zo’n betalingsverplichting wel opeisen, maar als daardoor het bedrijf failliet gaat, is al het geld opeens weg. Daar schiet niemand wat mee op.

Voorzorgsmaatregelen of slecht voorbereid

Wat er nog wel door mijn hoofd schiet, is hoe de financiën van een ondernemer er nou daadwerkelijk voor staan. Natuurlijk, ik kan begrijpen als je de toko verplicht moet sluiten dat je zo’n aanvraag doet. Maar als je in principe wel gewoon door mag werken, maar toch uitstel aanvraagt. Hoe komt dat dan? Ben je zo afhankelijk van de sectoren die hun zaak moeten sluiten? Ben je een van de pechvogels die niet gezien wordt als slachtoffer, terwijl je dat wel bent? Of zijn de zaakjes niet zo op orde… Kan je met twee maanden minder omzet nu al voorspellen dat je in de problemen gaat komen. Dat je met deze crisis, die eigenlijk pas een paar weken duurt, nu al nog maar met moeite het hoofd boven water houden. Zijn die MKB-ers nou wel echt crisisbestendig? Hoe groot zijn de buffers die ze voor zichzelf aan hebben gelegd?

Onzekere tijden, ook in crowdfunding

Ik weet niet hoe we hier met z’n allen uit gaan komen. De gezondheid gaat voor en op dit moment is het heel belangrijk dat we ons aan de voorschriften houden. Maar waar ik wel benieuwd naar ben, is hoe we uit deze crisis gaan komen. Niet alleen in op de beurs, in de zorg of de politiek. Maar juist ook crowdfunding. Funding Circle heeft wel eens een test laten uitvoeren. Hoe overleeft de crowdfunding-wereld een hypothetische crisis en hoe winstgevend zouden we dan nog zijn. Nu gaan we het zien. Nu is die crisis daar, dus nu zal moeten blijken hoe of wat dit verder zal gaan. Dit hebben we in de afgelopen tien jaar nog niet gezien. Juist in de periode waarin crowdfunding is ontstaan, is er financieel eigenlijk alleen maar voorspoed geweest. Het ging dus eigenlijk alleen maar goed. Maar hoe gaat het in slechte tijden. Bestaat crowdfunding over een jaar nog steeds in de huidige vorm?

Uitstel van betaling

Zoals ik al eerder schreef, zijn er al bedrijven die uitstel hebben aangevraagd van de betalingen aan de platforms. Voorlopig wordt dit, onder bepaalde (maar naar mijn idee relatief soepele) voorwaarden, voor drie maanden gegeven. Laten we eerst maar eens deze crisis drie maanden overleven, dan praten we wel weer verder. En hier sta ik dan ook volledig achter. Deze crisis hadden we met z’n allen niet verwacht en overvalt ons op een moment dat voor een aantal branches juist de hoogtijdagen van het jaar beginnen. Laten we ze nu even die rust gunnen. Rust om het coronavirus de baas te worden en rust om weer orde op zaken te stellen. Bedrijven die dan nu ook uitstel hebben aangevraagd, heb ik ook niet meteen afgeschreven in mijn portefeuille. Bijzondere tijden vragen om bijzondere maatregelen. Niet alleen bij crowdfunding, ook banken schorten betaalverplichtingen voor een tijdje op. Dit is niet één ondernemer die er een zooitje van heeft gemaakt. Hier hebben we allemaal last van en hier moeten we elkaar een handje helpen.

2 gedachten over “De crowdfunding stresstest”

  1. Gelukkig heb ik er nog niet veel van gehoord. Maar goed, dat zonnepark blijft wel elektriciteit opwekken (en subsidie ontvangen)… Daarnaast ook een crowdfundingproject met een bedrijf welke witgoed apparaten verhuurt, daar zou nog wel eens iets kunnen gebeuren… Tot op heden is het dus nog rustig, maargoed, de tijd zal het leren inderdaad 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.