ABN bank gaat extra kosten in rekening brengen

Afgelopen week kreeg ik een mailtje van de ABN. “Beste meneer SVMV, per 1 april 2019 zullen een aantal tarieven wijzigen. Wilt u weten welke? Bekijk hier onze nieuwe tarieven.” Het zal eens niet. Nieuwe (hogere) tarieven voor een product waar ik wel gebruik van moet maken. Gelukkig valt het op zich allemaal wel mee, maar duidelijk wordt wel dat de bank haar klanten een bepaalde richting opduwt.

Alles wordt duurder, dus ook de bank

Met de huidige rentetarieven is het toch wel heel jammer dat er ook nog eens een kostenverhoging doorgevoerd gaat worden. Per 1 april moeten alle ABN klanten eraan geloven. De tarieven die omhoog gaan, zijn voornamelijk de wat oudere services. Je merkt dus ook direct dat de bank door wil blijven ontwikkelen en vooral de digitale producten wil promoten.

Wat gaat er duurder worden?

Zoals ik hierboven al aangaf: de oudere services worden duurder. Denk daarbij bijvoorbeeld aan papieren afschriften en het overschrijven per overschrijvingsformulier of papieren acceptgiro. Opeens kosten die transacties €0,50. Natuurlijk is en blijft het via de app wel gratis. Overboeken via een adviseur op het bankkantoor gaat ook in prijs omhoog.
De twee zaken waar de meeste mensen mee te maken zullen hebben, zijn geld storten en het vervangen van de bankpas in bepaalde situaties.

Oude producten in leven houden

En met deze tariefswijzigingen komt toch de visie van de ABN naar boven. Het wordt namelijk nog onaantrekkelijker gemaakt om gebruik te maken van papieren afschriften en de ouderwetse manier van overschrijven. Ik zal daar geen last van hebben, maar ik kan mij indenken dat een aantal ouderen dit toch echt niet leuk gaan vinden. Ook het storten van contanten gaat nu per definitie geld kosten. En dat zijn toch drie dingen die vroeger veel normaler waren. Het was heel normaal om geld naar de bank te brengen, een overscrhijfkaart of acceptgiro te gebruiken. Maar ondertussen moet je steeds meer betalen, omdat het ‘in leven houden’ van de oude diensten wel hetzelfde blijft kosten terwijl steeds minder mensen er gebruik van maken.

De richting van de bank

Naast dat het vooral de oude producten zijn die duurder worden, zie je daarmee ook de richting waar de bank heen wil. Minder papier (Zowel afschriften, overschrijfkaarten, acceptgiro’s en cash) en wat minder service (in de vorm van een duurdere adviseur en niet zomaar meer een nieuwe bankpas). Want als voorheen jouw tas was gestolen, kreeg je van de bank een nieuwe pinpas. Dat is per 1 april niet meer het geval. Zeker omdat er tegenwoordig steeds meer apparaten zijn waarmee je ook draadloos kan betalen (denk bijvoorbeeld aan jouw telefoon of smartwatch), zal denk ik het principe pinpas ook langzaam gaan verdwijnen. Je hebt tenslotte niet perse meer een nieuwe nodig…

Vervelend, maar geen ongelijk

En om heel eerlijk te zijn kan ik de bank geen ongelijk geven in de vernieuwde tarieven. Natuurlijk zullen een aantal mensen er op achteruit gaan. Vooral de ouderen die graag nog deze diensten gebruiken, zullen hier hinder van ondervinden. Maargoed, er zijn ook steeds meer ouderen die wel internet bankieren. Die geen behoefte meer hebben aan die papieren afschriften. Daarnaast zijn er voor mijn idee (maar ik kan het mis hebben) voldoende alternatieven. Zo kan iemand gemachtigd worden om de geldzaken te doen en zijn er mensen speciaal in dienst van de bank om uitleg te geven hoe je moet internet bankieren (telefonisch, via de webcam, maar ook aan huis). Tja, dan doet een bank toch ook gewoon heel erg z’n best om Nederland hierin digitaler te maken.

Wat vind jij van deze prijsverhoging?

2 Comments

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.