Wie is de mol?

“Tijd voor de test. Twintig vragen over de identiteit en het gedrag van de mol”. Elke week zitten mijn vriendin en ik weer met spanning te kijken naar Wie is de Mol?. Want wie is het nou? Geen zorgen, deze blog bevat geen spoilers. Maar er gebeurt zoveel in en rondom het programma, dat ik er graag eens een blog aan wijd. Elke week weer zappen honderdduizenden Nederlanders weer om te kijken wie er deze week een rood scherm krijgt.

Wie is de mol in het kort

Wellicht wat overbodig, maar nog even een korte uitleg. Tien kandidaten die gezamenlijk opdrachten uit moeten voeren. Met elke opdracht is geld te verdienen. Er is onder de tien kandidaten echter één mol. Iemand met een ander doel. Namelijk zo min mogelijk geld verdienen. Aan het einde van elke uitzending moeten de kandidaten een test invullen. Alle vragen gaan over de mol. In welk groepje zat de mol? Hoeveel geld heeft de mol binnengehaald? Wie is de mol? De kandidaat die de meeste vragen fout beantwoordt is de afvaller van die aflevering. Uiteindelijk zijn er in de finale twee kandidaten en de mol over. Weten de kandidaten de mol te identificeren? En hoe succesvol is de mol in zijn opdracht om zo min mogelijk geld te verdienen.

Wie is de Mol is het kijken waard

En wel om verschillende aspecten. De geweldige beelden die geschoten worden. Vaak worden de opnames gemaakt in verre landen en zitten daar prachtige taferelen tussen. Dan zitten er nog supergave opdrachten bij die ook voor jou als kijken een breinbreker kunnen zijn. En als laatste natuurlijk de spanning. Er is flink gemonteerd, dus het is lastig om de mol te ontrafelen. Maar wie is het dan? Wie valt er af? En waarom lukt het die kandidaten nou niet om geld binnen te halen? Is de mol zo succesvol, of zijn de kandidaten ook best wel onhandig… Kortom: het is een programma met vele facetten waarin geen voorbedacht script aan te pas is gekomen. Echte TV. Ik vind het heerlijk en het is ook één van de weinige programma’s die ik echt actief volg.

De impact van molloten

Molloten… Zo worden de fans van Wie is de Mol ook wel genoemd. En zij hebben nogal wat impact. Tegenwoordig wordt de finale live uitgezonden en is het tot aan het einde spannend wie dan de mol is. Er worden ondertussen apps gemaakt waarin je tegen elkaar kan strijden en zelf de test kan maken. Je kan dagboekjes kopen met daarin meer informatie over de kandidaten. Er zijn zelfs programma’s die het programma nog eens nabeschouwen en zelfs van de nabeschouwingen worden nabeschouwingen gemaakt. Kortom, het leeft. Mensen vinden het een erg leuk programma en er wordt graag naar gekeken. En dat allemaal omdat die molloten het zo leuk vinden om er meer mee bezig te zijn dan alleen dat ene uurtje per week.

De impact van Wie is de Mol

Maar naast dat al die molloten het zo onwijs naar hun zin hebben, is er nog een impact. Een impact op het leven van de deelnemers. Want 10 bekende Nederlanders worden elk seizoen weer gevraagd om mee te doen. 10 bekende Nederlanders die een keer geen script hoeven te leren. Geen autocue hoeven voor te lezen en al helemaal niet hoeven te acteren. 10 bekende Nederlanders die een stukje meer van zichzelf op tv laten zien. Ook voor hen is er een impact. Want vóór Wie is de Mol, had ik nog nooit van Nikkie van Nikkietutorials gehoord. Mijn spotify suggestielijst kwam opeens aanzetten met Rob Dekay (je weet wel, de Rob met de hoed). En zo komt het steeds vaker voor dat ik roep: “Hé, die ken ik van Wie is de Mol…”

De impact van publiciteit

Wie is de Mol is dus niet alleen een super gaaf spel, een heel mooi programma en een drie weken geweldige vakantie. Nee, het is ook nog eens een boost voor jouw bekendheid. Een boost die voortkomt uit de publiciteit die er is. Zo’n boost heb ik zelf ook al een paar keer meegemaakt. Denk maar eens aan interviews die ik heb gegeven. Zo’n interview bereikt namelijk een nieuw publiek. Een nieuw publiek met mogelijk nieuwe lezers, nieuwe luisteraars en dus nieuwe volgers. Mensen die nog nooit van je gehoord hebben en je toch maar eens googelen.

Open sollicitatie voor WIDM 2021

Ik hoop dat de producten van Wie is de Mol mijn blog volgen. Ik zou namelijk heel graag meedoen aan Wie is de Mol 2021. Omdat het zo’n supergaaf programma is. Omdat de reis mij supermooi lijkt en omdat ik smul van alle opdrachten. Maar daar bovenop ook om een klein beetje extra publiciteit te krijgen. Wat extra volgers op mijn blog en op onze podcast over geld. Niet alleen omdat ik super graag extreem veel volgers zou willen hebben. Nee, vooral om het onderwerp geld bij meer mensen onder de aandacht te krijgen. Want het is leuk hoor, allemaal acteurs, cabaretiers, schrijvers en muzikanten. Ze krijgen er allemaal een boost van. Men googelt tenslotte toch even hun naam om te zien wat ze nou in het dagelijks leven doen. Maar eigenlijk zou ik vooral mee willen doen om het onderwerp ‘geld’ een boost te willen geven. Meedoen, zodat we honderdduizenden Nederlanders kunnen bereiken om op een net wat andere manier naar geld te kijken. Deelname met een extra doel. En dat simpelweg doordat ze op mijn naam gaan Googelen.

Ben je nou betrokken bij de productie van WIDM, of kan je mij op een andere manier aan publiciteit helpen om het onderwerp ‘geld’ uit te dragen? Mail gerust naar svmv@stoppenvoormijnvijftigste.nl.

4 gedachten over “Wie is de mol?”

  1. Veel superlatieven over WIDM. Ieder zijn ding. Ikzelf vind het een supervervelend programma waar superveel mensen erg opgewonden over doen. Als ik een keer langszap bij WIDM krijg ik terstonds superveel stress van de opgewonden BNers die daar haastig rondrennen. En zap dan snel terug naar Binnenstebuiten en omroep Max.

    Beantwoorden
  2. Ik vind het ook een heerlijk programma, al vind ik het dit seizoen net iets minder. Al maakte de aflevering van afgelopen week veel goed qua opdrachten. Ik beschouw mezelf wel als Molloot – ik schrijf immers recaps… Ken je ook de podcast Trust Nobody al?

    De Belgische versie vind ik trouwens nog beter. Die begint eind april weer.

    Beantwoorden
  3. Ik keek indertijd het eerste seizoen van WIDM, toen nog met onbekende Nederlanders. Leuk, maar daar bleef het bij, ik kijk eigenlijk nooit tv. Tot een paar jaar terug mijn dochter voorstelde er eens naar te kijken, klasgenoten vertelden erover, en keken uit naar een nieuw seizoen. En ja hoor, WIDM heeft ons te pakken! Heel leuk programma, lekker ontspannen op zaterdagavond, en heerlijk tunnelvisie krijgen. Ik vind het knap gemaakt, met mooie beelden uit de omgeving, slimme montage zodat we natuurlijk net niet zien wat we willen zien, goede muziekkeuze enz. Leuk dat je een open sollicitatie plaatst, maar ik ben bang dat je er niets op gaat horen. Ik zou ook best eens willen mee doen, niet voor het geld of om iets onder de aandacht te brengen, gewoon aan het spel deelnemen lijkt me reuze! Oh ja, toch succes, wie weet…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.