Welke prijs vraag je voor een blog?

Ik had het eergisteren over mijn bloginkomsten. 2019 was een goed jaar en leverde mij wel 86% meer op dan het jaar ervoor. Ongeveer de helft van mijn inkomsten komen uit gesponsorde blogs. Blogs waar bedrijven voor bereid zijn te betalen. Maar wat vraag je daar nou voor? Ik weet alleen wat ik ervoor vraag en heb geen idee wat mijn concurrenten vragen voor zo’n blog. Dus vraag ik mijzelf elke keer weer af: is de prijs die ik vraag wel de juiste? Vandaag mijn berekening hoe ik tot de eerste vraagprijs kwam, hoe ik daar nu in sta en hoe andere bedrijven je enorm af proberen te zetten.

Niet alleen voor blogs is de vraagprijs moeilijk

Vroeger, toen ik studeerde, stond ik bekend als iemand die heel handig was met computers. Mensen belden mij geregeld omdat hun computer het niet deed, te traag was of dat er gewoon advies nodig was. En als ik dan klaar was, kwam standaard de vraag: “Wat krijg je van me?” En dat vond ik zeker in het begin heel lastig. Want ja, ik heb geen kosten gemaakt, dus wat dat betreft hoef ik niks te vragen. Ik heb er officieel ook nog niet voor geleerd, dus ook op dat gebied is het niet terecht om daar wat voor te rekenen. Dus effectief werd het alleen de kostprijs voor mijn tijd. En niemand die daarover klaagde. Toen ik mijzelf 50% opslag gaf, klaagde er nog steeds niemand en op het einde vroeg ik een best acceptabel uurloon voor mijzelf. En nog steeds niemand die klaagde. Zat het dan alleen maar in mijn hoofd?

Wat kost een blog bij jou?

Toen ik die vraag in 2018 voor het eerst kreeg, ben ik eens gaan zoeken. Hoe bereken je nou de prijs die je vraagt voor een blog? Daar kwam wel een mooie rekenmethode uit. €50 voor de moeite en het schrijven + €5 voor elke 1.000 bezoekers in de maand ervoor. Daar komt dan uiteindelijk een bedrag uit die ik dan ook nog eens kan verantwoorden naar die partij. Voor mij een hele fijne manier van werken! Maarja, dan ga je denken… Dit bedrijf bood eerst een zeer laag bedrag en met deze rekenmethode vraag ik 400%. En zonder echte discussie ging het bedrijf akkoord. Ben ik niet te goedkoop?

Prijsverhogingen in een blog

Een blog ontwikkeld zich, bouwt een naam op en krijgt (als het goed is) steeds meer volgers. Dat lukt ook bij mij. Maar dan vraag je je toch wel eens af. Er wordt gevraagd om een gesponsorde blog en over het bedrag dat ik noem, wordt niet eens gediscussieerd. Ben ik dan te goedkoop? Het is niet voor niets een ‘vraagprijs’. Als je het daar niet mee eens bent, kan je altijd in onderhandeling gaan. Maar toch een beetje bang dat een bedrijf nee zegt, zal je die prijs toch elke keer graag wat laag willen houden, toch?

Wat vraag ik nu voor een blog?

Tja, dat is het geheim van de smid. Maar ik zal je verklappen, dat ik wel meer ben gaan vragen. Dat zag je tenslotte in het overzicht van eergisteren. Niet dat de prijzen idioot hoog zijn, maar ik durf gerust een subtiele verhoging door te voeren als ik denk dat men daar klaar voor is. Als ik denk dat een bedrijf bereid is om dat ervoor te betalen. En als ze de vraagprijs te hoog vinden, is discussie altijd nog mogelijk. Zonder discussie weet ik eigenlijk dat er nog steeds ruimte is om meer te vragen en gewoon de discussie aan te gaan…

Afgezet worden door de tussenpersoon

Tegenwoordig zijn er ook bedrijfjes die er dan tussen gaan zitten. Die verzamelen alle contacten van blogs en onderhandelen dan alvast over de prijs. Vervolgens kunnen adverteerders zich dan melden bij dat tussenbedrijf en weten ze direct wat ze kwijt zijn. Ook door zo’n tussenbedrijf ben ik benaderd. En ik weet het, natuurlijk willen zij er ook een boterham aan verdienen. Ik was dus ook best bereid om wat lager in de prijs te gaan zitten, zodat we er beiden op vooruit kunnen gaan. Maar je moet je even indenken. Het aanbod dat ik kreeg van dit bedrijf, was slechts 50% van mijn eigen boterham. Ik kreeg de helft van wat ik normaal vraag. En onderbouwing: NUL.

Frustratie door tussenpersonen

En het is niet de eerste keer trouwens. Ik heb wel eens 10 uitgebreide mails gespendeerd en dat heeft mij €0 opgeleverd. En dat terwijl zij wel de laagste prijs konden bieden. En het bedrijf dat 50% van mijn vraagprijs bood, vond dat wel een prijs om een scherpe aanbieding te kunnen doen voor adverteerders. Maarja, vergeleken met andere websites had ik geen idee. Alleen zij wisten wat anderen vroegen. Welke andere bloggers ze hadden en wat die vroegen? Geen idee! En dan blijkt maar weer dat ze alleen hun commercieel belang willen behartigen. Samenwerken en er allebei beter van worden? Ik geloof niet dat dat hun doel was…

Een vraagprijs is altijd moeilijk

Want vraag je nou te veel, te weinig of precies genoeg? Tegenwoordig laat ik het aan de discussie over. En daarin zitten voor mij vele factoren. Van een beetje eigenwijsheid, bluf en zelfs de gunfactor spelen mee in de prijsberekening. Als ze het er namelijk niet mee eens zijn, gaan ze toch wel in discussie. En hooguit loop je echt een keer inkomsten mis. Tja, dat hoort dan maar gewoon bij het ondernemerschap. Je kunt niet iedereen tevreden stellen.

Zoals in deze blog vermeld heb ik eergisteren ook al een blog geschreven over mijn inkomsten uit mijn blog.

2 gedachten over “Welke prijs vraag je voor een blog?”

  1. Helemaal goed en hoe meer bezoekers / betere vindbaarheid in google, hoe meer je kunt vragen. Zeker in de niche waar jij zit. Blij ook om te lezen dat je niet langer 50 euro rekent voor het schrijven. Hoeveel uur ben je daar mee bezig? Wat zou je vragen als je ZZP’er was en het er niet bij doet? Als ik gevraagd wordt voor een blog op een van mijn websites reken ik ongeveer 70 euro per uur. Wil ik een goed artikel schrijven moet ik voor sommige onderwerpen research doen. De helft van de klanten gaat hier mee akkoord, de minder serieuze linkbuilders of tussenpersonen meestal niet. Het aantal bezoekers wat je hebt is in ieder geval de sleutel om een goede prijs te krijgen, anders kun je dat soort tarieven niet vragen. Ik bied de klant nog wel als optie dat ze zelf ook een artikel mogen aanleveren, maar dat ik dat weiger wanneer de kwaliteit ten wensen over laat. Ik heb alleen passieve websites, zonder vaste terugkerende lezers, dus durf mij soms te wagen aan een lagere standaard. In jou geval zou ik dat niet doen.

    Daarnaast kun je nog de volgende argument gebruiken: je hebt een actief blog, met terugkerende bezoekers, naast toevallige passanten via google. Ook kun je in je rekenmodule meenemen dat de link een jaar, twee jaar of voor eeuwig blijft staan. Zelf bied ik alleen permanente links aan, te veel gedoe om elk jaar achter mijn geld aan te moeten / links te verwijderen.

    Beantwoorden
  2. Ik ben wel ingeschreven bij dat soort bemiddelingsbureau’s, maar ik ben ermee gestopt om te pitchen op opdrachten. Het is een soort race naar de bodem geworden, doordat sommige bloggers echt nog artikelen schrijven voor 50 euro. Daar begin ik niet meer aan. Ik werk nog wel samen met sommige tussenpersonen, maar schrijf alleen artikelen wanneer ik het onderwerp leuk vind en ik er tijd voor heb.
    Wanneer bedrijven mij rechtstreeks benaderen dan liggen de marges wat gunstiger. En ik hanteer standaard de afspraak dat een link 2 jaar blijft staan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.