Er zit een groot verschil tussen nieuw en tweedehands. Nieuw is vaak het nieuwste van het nieuwste, in perfecte staat en rechtstreeks uit de fabriek. Tweedehands is al gebruikt, heeft wat gebruikssporen en kan al wat ouderdomskwaaltjes tonen. Maar wist je dat er ook nog een tussenweg bestaat: Tweedekansjes!
Net gekocht en helemaal gelukkig ben je met je nieuwe aankoop. Of dat nou een nieuw koffiezetapparaat is of die net iets grotere garderobekast. Eenmaal uitgepakt en getest kom je er toch achter. De koffie is niet zo lekker als van het vorige apparaat of nog steeds niet al je kleren passen in de kast. In Nederland heb je dan het recht om het product binnen een bepaalde tijd terug te brengen. Een bedenktermijn om je als consument te beschermen tegen bijvoorbeeld impuls aankopen. Een product kan namelijk ook gewoon echt tegenvallen.
Wat moet een winkel er dan mee
En dan komt het probleem van de winkel. Wat moeten die er nou mee? Ze kunnen het product vaak niet meer als nieuw verkopen, want het is al opengemaakt en zichtbaar niet meer 100% nieuw. Maar tegelijk is het toch een gloednieuw product. Het is hooguit in elkaar gezet, één keer aangezet en er is dus in principe niets mis mee. Gelukkig hoeven zij het dan niet weg te gooien. Dat is tenslotte zonde!
In de aanbieding
Wij Nederlanders zijn er dol op. Aanbiedingen! En daar maken bedrijven dan ook graag gebruik van. Bij IKEA kan je bijvoorbeeld je kast gewoon terugbrengen als hij je niet bevalt. Hij wordt nagekeken en komt in de koopjeshoek terecht. Weliswaar al eens in elkaar gezet, is het vaak tenslotte nog een prima kast. En dat hebben vele mensen ook door. Iets uit de koopjeshoek is vaak helemaal zo slecht nog niet.
Tweedekansjes
Ook een winkel als Coolblue doet hieraan mee. Onder de noemer tweedekansjes worden er vele producten verkocht. Ze zijn eerder al aangeschaft en teruggestuurd omdat ze niet helemaal bevielen. Er zitten vaak geen gebruikssporen op, maar 100% nieuw is het niet meer. Het beschermende folie is al van het schermpje af, het apparaat heeft al een keer aangestaan of is simpelweg al een keer uit de doos geweest. Maar vaak is er helemaal niets mis met die producten. Men had er gewoon andere verwachtingen van.
Durf jij het aan?
Ikzelf moet bekennen dat ik eigenlijk nog nooit een tweedekansje heb gekocht. Een keer een showroommodel, maar daar blijft het ook wel bij. Maar toch zou ik het zeker als optie meenemen. Hoewel het product niet meer in de doos zit als ook door de fabriek gedaan, is het wel gloednieuw en werkt het prima. En het feit dat het al een keer uit de doos is geweest bespaart al snel een paar tientjes op de nieuwprijs. Daarbij is de garantie gewoon in tact en mag je het gewoon beschouwen als een nieuw product. Ik zeg doen!
Omdat weggooien zonde is
Vaak worden tweedekansjes verkocht met korting, omdat weggooien zonde is. Bedrijven geven korting of doen wat extra’s erbij, zodat zij het product niet weg hoeven te gooien en af te schrijven. En zo zie je steeds vaker van die tweedekansjes. Zo ook bij bijvoorbeeld de Appie. Onder de noemer buitenbeentjes worden groente en fruit verkocht die niet 100% de vorm hebben zoals ze die normaal hebben. Ze zijn net net klein, hebben een deukje of wijken net iets af van de norm. Met een kleine korting kunnen deze producten alsnog prima verkocht worden. Ze smaken tenslotte precies hetzelfde. Uiteindelijk bespaart het in jouw portemonnee en merk je er (bijna) niets van.
Het hangt voor mij sterk van het product af of ik tweedehands/-kans een optie vindt. Een matras bijvoorbeeld, koop ik liever helemaal nieuw. Maar een koffiezetapparaat dat 1 keer gebruikt is…, geen enkel probleem.
Ik vind het een mooi principe en zou het denk ik bij een echte webshop als Coolblue wel aandurven om zo’n tweedekansje te kopen. Ik heb ook een refurbished iPhone bijvoorbeeld.