Kiezen terwijl je er geen verstand van hebt

Afgelopen week kreeg mijn CV de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Een verplichte ronde, maar wel eentje die duurder is uitgepakt dan ik had verwacht. Want waar ik normaal alleen de onderhoudsbeurt zelf zou hebben, moest er in dit geval wel wat meer gebeuren. Het enige wat ik dan wel lastig vind, is dat ik geen idee heb welke keuze ik zou moeten maken. Ja, doe dan maar….

CV onderhoud is verplicht

Tenminste, het wordt je ten zeerste aangeraden. Zeker bij het ontstaan van brand, zal jouw brandverzekering maar al te graag even naar het ontstaan informeren. Is die bij een niet onderhouden CV ontstaan, is het gewoon je eigen schuld. Naast die reden, is het ook gewoon heel verstandig om jaarlijks of om het jaar de CV even na te laten kijken. Kijken of de verbranding nog goed is en of er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Een koolstofmonoxide vergiftiging ligt zo om de hoek.

Ja meneer, zegt u het maar

“Meneer, kunt u even komen”. Ohjee, meestal kan je zo’n monteur rustig z’n gang laten gaan, maar dat lukte dit keer helaas niet. “Het expansievat moet vervangen worden. Hij is te oud en lekt mogelijk. ” Nou is zo’n expansievat wel essentieel in een CV-systeem. Die vangt tenslotte de drukwisselingen op tijdens het stoken. Dat vat hing er al 9 jaar en vorig jaar werd al aangegeven dat hij ’t einde van z’n levensduur bijna bereikt had. Nadat hij de verschillende kostenaspecten opnoemde voor het vervangen van zo’n vat kreeg ik alsnog de ‘keuze’. Ja meneer, zegt u het maar. Dan merk je meteen weer dat zelfs de expert niks zal doen zonder jouw goedkeuring. Tja, vervang hem maar…

Goed gekozen

Natuurlijk, waarom niet een jaartje wachten en nog even de kosten uitsparen. Er kwam tenslotte wel ruim €100 bovenop de onderhoudskosten. Maar toen dat ding er eenmaal af was, wist ik al snel dat ik goed had gekozen. Want hij was al lek. Hoe lang of hoe erg kon de monteur niet zeggen, maar dat het nodig was, was wel zeker. En om dan je CV-systeem toch in goede conditie te houden, was dit wel een essentiële stap.

Een keuze krijgen op basis van een advies

Toch vind ik zo’n keuze altijd lastig. Want, is het nou echt een advies, of is het een verkooptruc. Moet zo’n vat nou echt al vervangen worden, of is het alleen maar een slimme truc om meer omzet en dus winst te behalen. In dit geval bleek het vat al lek te zijn, dus was het meer dan nodig. Maar soms heb ik ook wel eens het tegenovergestelde gevoel. Want wanneer ga je nou over tot het vervangen van iets. Wellicht werkt het nog prima en jaag je jezelf alleen maar op onnodige kosten. Dat zou toch zonde zijn.
Een goed voorbeeld daarvan is de computer. Is het wel echt nodig om hem te vervangen, of wil jouw computerman er alleen maar wat extra aan verdienen. Een beetje oplappen en hij kan weer jaren mee…

Mijn CV kan er weer tegenaan

Gelukkig heeft de monteur mij in dit geval goed geadviseerd. Ook op al mijn vragen werd ik keurig geantwoord en na een uurtje is mijn CV weer helemaal klaar voor de komende winter EN was ik weer het nodige wijzer. Tja, het onderhoud pakte nu ruim €100 duurder uit, maar ik moet er niet aan denken dat het echt was misgegaan en er daadwerkelijk schade zou zijn ontstaan. Juist voor zulke onverwachte onderhoudskosten heb ik mijn onderhoudspotje waar maandelijks geld in wordt gestopt. Het voelt op het moment van afrekenen even pijnlijk, maar eigenlijk spaar ik hier gewoon maandelijks voor. Ben ik toch maar weer blij dat ik mijn financiën op orde heb.

2 gedachten over “Kiezen terwijl je er geen verstand van hebt”

  1. Lastig, zoiets! Zo zit ik te twijfelen over of een nieuwe CV-ketel met een beter rendement niet een betere optie is. Zo’n advies van iemand die toch niet helemaal objectief is, dat vind ik toch ingewikkeld

    Beantwoorden
  2. Tja, dat zijn altijd lastige keuzes.
    Zelf een cv van nu 2,5 jaar oud, dus goede reminder om eens te laten checken. Alhoewel, toen ik nog huurde (en cv-onderhoud inbegrepen was) heb ik steeds iets anders gehoord: ‘Een cv moet je vanaf blijven als je geen klachten hebt’. ‘Kans op veroorzaken van problemen met onderhoud is groter dan verhelpen’. ‘We doen dit alleen omdat het in ons contract staat.’ En meer van dat soort opmerkingen van de monteurs…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.