In het verleden kwamen de apps uit de grond schieten. Want, zonder app had je (bijna) geen bestaansrecht. Mijn telefoonscherm vulde zich met apps, apps en nog meer apps. Maar, ondertussen zit daar weer verandering in. Want, tegenwoordig gaan we weer apps samenvoegen. Zo was ABN super trots op HUN Grip-app. Maarja, die wordt ondertussen ondergebracht in de ABN app zelf. En dat gebeurd mij de laatste tijd wel vaker. Nu gaat het mij niet daarom, nee het gaat mij om Grip. Of eigenlijk al die bankenapps die je helpen ‘vooruit te kijken’… Worden die functies überhaupt wel eens kritisch getest?
Grip, Dyme, Vooruitkijken en ga zo maar door…
Steeds meer mensen hebben financieële stress. 20% van de jongeren heeft al problematische schulden en het lijkt wel of we met z’n allen steeds slechter met geld omgaan. En nee, natuurlijk ga je dan niet vrijwillig daar heel veel tijd in stoppen door een kasboekje te maken. Ga je niet eens kritisch kijken naar je uitgaven en laat staan moeite doen om te onderzoeken waar het probleem nou werkelijk zit. Nee, daar download je een app voor. Dyme was één van de eerste die jouw vaste lasten in kaart bracht. Ik heb de Dyme app wel eens getest en het werkte vrij aardig. Mijn conclusie was daar dan ook: het kan voor sommigen werken, maar ik heb het niet nodig.
Ik hou zelf mijn verwachtte uitgaven bij
Ja, Geldnerd zou trots op mij zijn. Budgetteren, een spreadsheet bijhouden. Allemaal voor mijn eigen rust! Want, als je eenmaal weet wat je uitgaven zijn, kan je daarop gaan plannen. Zo weet ik ongeveer hoeveel ik uitgeef elke maand aan de boodschappen. Maar hou ik tegelijkertijd rekening met de jaarlijkse belastingen, ziektekostenverzekering en ga zo maar door. Dat gaat in de ouderwetse (maar wel digitale) potjes en klaar is Kees. Ik heb daar dus helemaal geen app voor nodig. Maarja, sinds het in mijn standaard bankierenapp is opgenomen, kijk ik er toch even naar.
Mijn maandelijks verwachtte uitgaven zijn 80% van mijn inkomen volgens ABN
Oh help… met een spaarpercentage dat gemiddeld genomen vrij hoog ligt, kan het toch eigenlijk niet zo zijn dat ik al 80% uitgeef aan mijn vaste lasten. Ik zie van alles in het rijtje staan. Zorgverzekering, hypotheek, regionale belasting. Maar ik mis mijn maandelijkse overschrijving naar de VvE. De uitgave naar onze gezamenlijke rekening zie ik ook niet staan… En Netflix, dat ik maandelijks via Paypal betaal, maar waar het bedrag elke maand hetzelfde is, staat er ook niet tussen… Als ik die bedragen er bij optel, zit ik richting de 100% van mijn maandsalaris. Help!
Kosten schrappen (uit het overzicht van de app)
Maar gelukkig, er gaan ook dingen fout! Zo betaal ik (volgens de app) €690 aan regionale belastingen per maand… Nee, beste app, Ik heb in februari 2022 en maart 2023 zo’n €1350 betaald, dus komt de volgende betaling pas weer over een jaar. Dat is al €550 die ik van mijn maandelijkse vaste lasten kan schrappen. Oh, en schijnbaar gebruik ik mijn creditcard ook aan de lopende band. Die staat er ook tussen met €450 per maand als ‘andere kosten’. Ja, dat ik dingen voor mijn werk voorschiet met die creditcard, maakt het niet meteen vaste kosten. Er zitten dus (na die eerste hartverzakking) gelukkig dus de nodige foutjes in de app! Top, gaan we even aanpassen.
Ik heb OVERAL op geklikt!
En nee, geen reactie. Ik wilde heel graag op bewerken klikken. “Laat dit niet mee tellen in mijn vaste lasten” of “Hè, deze vaste kosten horen ook nog in dit rijtje thuis” behoren niet tot de standaard knoppen in mijn ABN app. Eigenlijk kan ik helemaal niks aanpassen. Ik kan het hooguit wegklikken. Verder niks. Topfunctie! Heb ik dus eigenlijk niks aan… Het is een leuk overzicht, maar het klopt van geen kant! Dan maar de app van de ING proberen.
ING inzicht
ING was zo TROTS dat ze hun “inzicht” functionaliteit aankondigden. Beste klant, maak nu gebruik van inzicht! Maarja, zo’n persoonlijke mailing wordt natuurlijk aan iedereen gestuurd. Dus ook iedereen die de ‘budget’ variant heeft van het betaalpakket. Wij betalen op die rekening wat minder, omdat het enige verschil was dat we geen contanten op konden nemen. Prima, gebruiken we toch niet. Maar nu heeft de ING (die waarschijnlijk ook voldoet aan de gemiddeldenn van probleemschulden bij jongeren) deze hele handige functie dichtgezet. Krijg ik reclame voor een wassen neus. Wel kan ik vooruit kijken. Dat maar even doen dan…
ING Vooruit kijken
Heel handig, wat voorspeld de ING dat er inkomt en uitgaat. Dan kan ik nog kiezen tussen ‘zeker’, ‘voorspeld’ en ‘alles’. Super handig!!!NOT. Zeker bevat alle ingestelde betalingen. Nou, die wist ik eigenlijk ook wel. Onze gezamenlijke rekening wordt nog niet heel veel gebruikt, dus dit lijstje was nogal kort. Dan ‘voorspeld’. Daar staat dat ik een bedrag over ga maken van mijn eigen naar de gezamelijke rekening. Dat klopt ook! Maar daar stopt deze functionaliteit dan ook wel. Voor meer inzicht moeten we meer betalen… De wekelijkse pinbetaling bij de Albert Heijn valt dus al niet onder het ‘vooruit kijken’. Eigenlijk komt deze functie dus redelijk overeen met “toekomst” in de ABN app.
Terug naar ABN Vaste Lasten
Want ik vraag mij bij het gebruik van deze app daadwerkelijk af in hoeverre die getest is. Want zou het bij zo’n ontwikkelaar niet ook voorkomen dat er een betaling mist in zijn of haar overzicht. Of dat het algoritme toch verkeerd berekend hoeveel de maandelijkse kosten zijn. Ik heb in mijn (redelijk eenvoudige) financiën al drie fouten ontdekt in het overzicht. Daar moeten dan toch meer mensen last van hebben? En dit is mij dus al vaker opgevallen: je kan de voorspellings- en inzichtapps niet manipuleren aanpassen. En dat is denk ik wel nodig. Want nu missen er dingen en zijn dingen onjuist gecategoriseerd. Want wat gebeurd er nou als je een retour-pintransactie krijgt? Gaat het eerst van de boodschappen eraf, komt het daarna als inkomsten er weer bij? Kortom, er is nog veel te verbeteren.
Welke verbeterpunten zijn er voor “inzicht in financiën apps”
Laten we het dan meteen maar even opsommen voor al die ontwikkelaars (en voor iedereen die hier een geniaal idee in ziet):
- Zorg allereerst voor het goed inlezen van alle gegevens. Niet de helft, niet alleen wat je herkent: alles!
- Maak de app flexibel. Alles ingelezen, maar niet 100% in te delen? laat de gebruiker er een categorie bijmaken. Ook zo’n app kan foutjes maken, dus laten we die vooral handmatig kunnen aanpassen
- Correct inzicht is key! Zorg dus dat 99,9% van de ingelezen data klopt! Men wil geen moeite meer doen om een kasboek te beginnen. Maar dan moeten maandelijkse of jaarlijkse afschrijvingen wel goed ingedeeld worden. Vaste (eigen) overschrijven moeten er ook in voorkomen. Want zonder die info, geen goed beeld (en kan de app de prullenbak in)
- En als laatste: Testen, testen en nog eens testen. Als ik binnen 10 minuten al drie fouten uit je app haal, is hij niet goed. PUNT. Dan heb ik het nog niet eens over mijn crowdfundingsbetalingen, investeringen of andere dingen die het moeilijk maken. voor het gross van de gebruikers moet de app feiloos werken. En dat kan je alleen zeker weten, door te testen.
- Oh, en nog een laatste punt: maak een feedback knop. Want heel deze blog is natuurlijk gebaseerd omdat ik mij weer druk maak. Druk maak om een app die in potentie echt heel veel toe kan voegen, maar waarvan de implementatie hooguit matig genoemd kan worden en ik bij de ontwikkelaar niet m’n hart kan luchten. Ik hoop dat jullie meelezen ABN.
Wat vind jij van al die financieel inzicht apps?
Geldnerd is trots op je!
Ik ben ook trots en onder de indruk van je uiteenzetting. En inderdaad… drie fouten binnen 1-0 minuten dan is de app NIET goed. Eens!