Dit zie je niet bij het bestellen van eten

Het was afgelopen week vakantie voor mijn vriendin en mijzelf. Een weekje geen werk voor de baas. Het was relatief ‘goedkoop’ om het deze week te doen, want we hoefden maar 4 dagen vrij te nemen. De donderdag was tenslotte door Hemelvaart een gratis vrije dag. In zo’n weekje vakantie doe je eens gek. Iets wat je anders niet zomaar zou doen. Laten we eens een keertje eten bestellen. Dat doen we anders bijna niet, maar omdat het nu zo’n goedkope vakantie is, kan het er wel een keer vanaf.

De keuze is reuze bij het bestellen van eten

Want laten we eerlijk zijn, je hebt al drie grote partijen die eten bezorgen. Dan zijn er nog eens verschillende restaurants die bij één partij zijn aangesloten, andere restaurants bij meerdere bezorgers en ga zo maar door. En als je dan al niet echt weet waar je trek in hebt, dan is het wel lastig om te kiezen. Omdat we uiteindelijk bij lekkere (en toch wat ongezonde) trek zijn uitgekomen, gingen we voor KFC. Natuurlijk, zeker niet de beste keuze. Maar daar gaat het in deze blog niet om. Er was iets anders dat mijn mond deed openvallen.

Laten we het afhalen

Want nu in coronatijden zitten we eigenlijk alleen maar binnen. Laten we het nou eens zelf gaan halen. Een reden om er even uit te zijn en de reistijd van 8 minuten is toch ook wel even lekker. Daarnaast besparen we er direct €2,99 aan bezorgkosten. Het is vakantie dus we hebben verder alle tijd. Hoe gemakkelijk dat thuisbezorgen ook is, daar ging het nu niet om. Het ging er vooral om dat we even niet hoefden te koken.

Wat was je nou kwijt?

Eigenlijk een standaard vraag van mij. Spontaan hadden we nog twee milkshakes toegevoegd aan onze bestelling, dus dan ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig wat het nou zou kosten. Online had ik al even naar de prijzen zitten kijken. Menu voor €18,95 en twee milkshakes van elk €3,55. Totaal zou het dus rond de €26 moeten zijn. Mijn mond viel van verbazing dan ook open toen mijn vriendin “€18,95” zei.

Eten afhalen is goedkoper dan laten bezorgen

Wat…!?! Als je eten afhaalt, is het menu al €4 goedkoper en gaan de milkshakes voor €2. Dus door een ritje van in totaal 20 minuten, inclusief de wachttijd, zijn we €11 goedkoper uit. Dat is wel wat meer dan die €2,99 bezorgkosten. Ik had wel verwacht dat het duurder zou zijn. Maar dit komt neer op 58%… Je bent 58% meer kwijt voor hetzelfde eten als je het laat bezorgen. En bestel je via een andere bezorger zijn de bezorgkosten nog hoger. Hoe komt het nou dat de prijzen zoveel hoger zijn?

De man in the middle maakt eten bezorgen duur

Dit klinkt heel flauw, maar alle UberEats, Thuisbezorgds en Deliveroo’s maken eten bezorgen duur. Ze rekenen namelijk niet alleen bezorgkosten. Nee, het gaat veel verder. Ze vragen namelijk ook een percentage van de omzet. In 2017 was dit al 12%. In 2018 kwam daar een verhoging naar 13%. Oh, dat is trouwens alleen als het restaurant zelf de bezorging regelt. Komt er nog bezorgservice bij, dan praten we over 25% tot 30% + een vast bedrag per bestelling. Al die percentages staan hier op een rijtje. Dus van die bestelling van €26 gaat er 30% + €2,50 naar thuisbezorgd als we die hadden laten bezorgen. Dat is €10,30! Dus uiteindelijk zou het restaurant €15,70 aan omzet overhouden voor dezelfde bestelling! Terwijl door het op te halen ze €18,95 aan omzet hebben en exact hetzelfde leveren.

Ik wist al langer dat eten bezorgen duur is

Onze pizzeria om de hoek bezorgt je eten ook. Kom je het ophalen, krijg je twee euro korting per pizza! Dat is in ons geval 25% korting op een pizza door een paar minuten te wandelen. Standaard! Maar ik snap ondertussen ook wel waarom die pizza’s afgelopen jaar duurder zijn geworden. Natuurlijk, alles wordt duurder. Maar die commissies rijzen de pan uit. Door het eten net een euro duurder te maken, kan je het eindresultaat net aan positief houden.

Meedoen met bezorgservices of verdwijnen

Het lastigste voor al die ondernemers is dat de consument voor het gemak gaat. Je gaat naar de website van die bezorgservices, want daar heb je een mooi overzicht. Dat is dan direct ook de enige echte meerwaarde die ze hebben. Je weet welk restaurant wat te bieden heeft. In één oogopslag zie je alles wat er op dat tijdstip mogelijk is en wat het je gaat kosten. Sta jij als restauranthouder daar niet tussen? Dan word je ook niet gemist. Er zijn namelijk nog minstens twee of drie anderen die hetzelfde aanbieden. Je gaat dus omzet mislopen op het moment dat je er niet tussen staat. Geen omzet is geen bestaansrecht. Er tussen staan is hoge commissies betalen. Eigenlijk hebben die platforms dus al lang gewonnen…

Ondersteun de ondernemer

Door jouw eten via de eigen website van de ondernemer te bestellen, skip je die hoge fee die de ondernemer per bestelling moet betalen. Hoppa, 13% meer omzet voor de ondernemer. Doordat wij het eten zelf op gingen halen, verdient de ondernemer er meer aan dan wanneer we het hadden laten bezorgen. Zelfs nu we 38% minder betaalden, houdt de ondernemer meer over. Dan maakt het niet uit of je naar een internationale fastfoodketen gaat of de lokale pizzeria om de hoek. Ze hebben er allemaal baat bij.

6 gedachten over “Dit zie je niet bij het bestellen van eten”

  1. Volgens mogen ondernemers die gebruik maken van thuisbezorgd geen lagere prijzen rekenen in de eigen zaak of eigen website dan zij via thuisbezorgd rekenen

    Beantwoorden
    • Wat hier de afspraken over zijn weet ik niet. De pizzeria hanteert volgens mij wel dezelfde prijzen. Behalve dat afhalen op de eigen website een korting oplevert, terwijl dit bij thuisbezorgd niet het geval of zelfs niet mogelijk is.

      Beantwoorden
  2. Ja inderdaad, die bezorger en het platform zijn gewoon extra kosten die jij betaalt.
    Meestal ga ik direct naar de website van het restaurant waar ik wil bestellen. Maar die is niet altijd even gebruikersvriendelijk. Laatst had ik er een waar je alleen een email kon sturen met je bestelling. Ja, dat vind ik niet handig. Ik wil een mandje met producten online kunnen afrekenen. Dus toen de site verlaten en thuisbezorgd gebruikt. Gemiste kans.
    Nog een gemiste kans is dat ze de hele wijk autoluw hebben gemaakt. Dat houdt in dat gaan met de auto een frustratie is, want nauwelijks parkeerplekken. Waar je ook nog eens hele hoge parkeerkosten betaalt. Zo gaat de lol er snel af. Bedankt, gemeente.

    Beantwoorden
    • Inderdaad is de gebruiksvriendelijkheid erg belangrijk. Een investering die de ondernemer moet doen waarvan je vooraf nog niet weet of die terugverdiend gaat worden. Dat is misschien dan nog een extra voordeel van zo’n platform. Je hoeft de investering zelf niet te doen. Maar dan zal je wel voor altijd moeten afdragen…

      Beantwoorden
  3. Bij sommige bestellingen via thuisbezorgd, zit een reclame folder van het restaurant met de vraag volgende keer direct via hun website te bestellen. Die website is dan ook wel goed, zoals bv Domino’s pizza. Die bestel ik nu via hun eigen app.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.