De voor- en nadelen van een gratis testperiode

Afgelopen weekend verviel een testperiode waar ik eerder al over schreef. Namelijk de testperiode van Disney Plus. Heel Nederland kon tijdelijk gratis gebruik maken van deze nieuwe dienst. Op die manier konden wij er uitgebreid kennis mee maken, terwijl Disney de techniek kon testen. Maar bij zo’n proefperiode zitten ook direct een aantal voor- en nadelen. Want ik geloof namelijk dat er, net als ik, de nodige mensen hun abonnement direct weer opgezegd hebben.

Direct opzeggen was vanaf het begin al de bedoeling

Ik moet ook direct eerlijk zijn, ik wilde helemaal geen klant worden van Disney. Maar omdat het nu gratis was, kon ik het natuurlijk niet laten om alsnog een account aan te maken. In die periode hebben we één documentaire en vijf minuten van een film gekeken. Eigenlijk helemaal niets dus. Eigenlijk simpelweg omdat het niet goed werkte. Direct één van de nadelen van een testperiode.

In de testperiode gaat nog niet alles vlekkeloos

En daar zijn we dan wel achter gekomen. Wij hebben zo’n slimme TV met apps enzo. De installatie van de Disney app ging vlekkeloos, maar daarna was het niet heel best. Het laden duurde lang en eenmaal een documentaire gevonden, kregen we de taal niet aangepast. We hadden dus zo’n Nederlandse stem, over de Engelse stem heen. VERSCHRIKKELIJK! En we konden het maar niet aanpassen. Ja, dan heb je aan mij een hele slechte, want ik druk het weg en ga weer terug naar het oude vertrouwde Netflix.

Er ging wel meer mis

Niet alleen de taalissues waren een probleem. Ook het starten van een film ging erg traag voor onze begrippen. Met razendsnel internet en Netflix als vergelijkingsmateriaal, is een paar minuten wachten gewoon veel te lang.

De voor- en nadelen voor Disney

Ja, maar wat heeft Disney er nou aan? Ja, ze kunnen de techniek testen en kijken of alles naar behoren gaat. Maar krijgen ze ook wel de feedback die ze willen krijgen? Bij het opzeggen van het abonnement kreeg ik een korte vragenlijst. Beetje standaard natuurlijk: “Waarom zeg je op?” Direct het nadeel voor Disney. Want deze feedback komt of niet, omdat mensen direct alweer hadden opgezegd of gewoon niks invullen, of komt pas helemaal aan het einde van de testperiode. Natuurlijk zullen hun systemen wel weten dat ik slechts twee keer iets heb gestart en al snel de hoop heb opgegeven. Maar toch, krijgen ze dan echt de feedback over hoe en wat?

Disney uitgespeeld, nu weer terug naar…

Dat is natuurlijk ook wel een nadeel voor Disney (en een voordeel voor ons als gebruikers). Omdat ze eigen content aanbieden, is deze vrij beperkt.Tijdens de testperiode was het aanbod dan ook nog niet volledig. Maar toch zullen heel veel mensen maximaal gebruik hebben gemaakt van hun proefabonnement. Simpelweg om hem nu weer op te kunnen zeggen. Natuurlijk, voor Disney een goede test voor hun systemen, maar daarmee raken ze wel deze potentiële klant weer kwijt. Hij of zij heeft tenslotte alles al gezien. Waarom zou je dan nog bij Disney blijven?

Heeft het allemaal geholpen?

Daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Want natuurlijk, Disney zal in die zes weken tijd het nodige hebben kunnen testen en ik denk ook verbeteringen doorvoeren. Maar als je dan hoort dat er op dag 1 weer de nodige problemen zijn met een account aanmaken, inloggen en ga zo maar door. Het is natuurlijk ook een behoorlijke stresstest voor een systeem. Maar het feit dat nog zoveel mensen problemen hadden, geeft naar mij een signaal dat de testperiode dan toch niet zo heel veel effect heeft gehad. Ook zullen er in Nederland niet heel veel mensen blijven hangen. Ze hebben het een maand kunnen proberen en alles wat je wilde zien, heb je kunnen zien. Waarom zou je dan nog langer lid blijven?

Ik ga er niets aan missen

Natuurlijk, de content op dit platform is uniek. Net zoals dat op videoland, HBO plus en welke andere aanbieder dan ook. Maar ook voor mij was deze gratis ervaring met Disney een les. Want hoewel ik er geen gebruik van heb gemaakt, omdat het niet goed werkte, heb ik er ook niks aan gemist. Dan kan ik wel heel leuk onbeperkt toegang willen hebben tot welke andere aanbieder, maar echt missen zal ik het niet. Ik heb nu al te weinig tijd, laat staan als ik nog meer aanbieders ga nemen. Nee, ik heb er niks aan gemist, dus ik hoef voorlopig aan geen extra abonnementen af te sluiten. Toch weer een besparing 😉

2 gedachten over “De voor- en nadelen van een gratis testperiode”

  1. Het is erg jammer dat het in streamingland zo versnipperd raakt!
    Het is voor de consument allemaal te duur en te lastig.
    Dat het in het begin vaak problemen geeft was bij Netflix en de andere streamings diensten ook zo.

    Beantwoorden
  2. Inderdaad, ik heb nu al Videoland, NPO start en Netflix.. maar woon dan ook in het buitenland. Netflix deel ik met een familielid, en zij weer Ziggo Go met mij.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.