De kosten van een dagje sneeuw

“Yes! Het sneeuwt!” Het overgrote deel van Nederland zal dit niet denken. Want waar het voor kinderen heerlijk is om sneeuwpret te hebben, denkt de rest van Nederland aan hele andere dingen. Meer file, extra ongelukken en extra oppassen geblazen. Maar welke kosten komen er nu bij zo’n winterse bui kijken?

Winterse buien

Terwijl ik dit schrijf, zie ik op het nieuws voorbij komen dat we vandaag voor de tweede keer dit jaar zulke winterse buien verwachten. Vorige week was het al raak met zo’n 5 cm sneeuw, vandaag doen we het nog eens over met een paar centimeter. Code geel trekt samen met de sneeuwbui over ons land. Voor mij reden genoeg om eens naar de kosten van zo’n bui te kijken.

Op de weg

Natuurlijk, het eerste waar ik aan moet denken zijn de kosten op de weg. Naast dat er opeens miljoenen kilo’s zout door strooiwagens verspreidt moet worden over het Nederlandse wegennet en auto’s die door de kou niet meer goed functioneren, rijdt heel Nederland opeens veel veiliger dan normaal. En zelfs dan presteren we het om de nodige ongelukken te veroorzaken. Kortom: we rijden achter strooiwagens aan, rijden überhaupt al een stuk langzamer en er zijn nog eens meer ongelukken dan anders. Dit resulteerde afgelopen week in de drukste avondspits ooit in Nederland gemeten met zo’n 2300 kilometer aan file. Volgens TNO kwam door alle vertragingen de schadepost zo’n 2 miljoen euro hoger uit dan op een normale dag.

Dat valt dus wel mee…

Huh..? 2 miljoen extra valt wel mee? Yes, want een normale dag levert met alle vertragingen al zo’n 12 miljoen euro aan schade op. TWAALF MILJOEN euro schade door alle files! Zo’n sneeuwbui vergroot de schade dus met ‘slechts’ 17%. Aangezien we slechts enkele van zulke dagen per jaar hebben, valt dat allemaal wel mee. We kunnen ons dus wel enorm gaan focussen op het sneeuwvrij maken van alle wegen, maar er valt meer winst te behalen bij het verlagen van de verkeersdrukte op de andere 250 werkdagen.

Ander transport

Bij al die sneeuw heeft het transport in Nederland er vooral last van. Dus ook het vliegverkeer heeft in Nederland vluchten moeten cancelen en onze NS rijdt de winterdienstregeling. En met z’n allen klagen we er dan op los dat het allemaal maar onzin is. Waarom kan alles in bijvoorbeeld Oostenrijk wel goed gaan en hier niet? Tja, dan komen we denk ik op de grootste kostenpost.

Jouw gezondheid

Want och wat irriteren en ergeren we ons allemaal. Zo’n paar dagen per jaar ligt er sneeuw, kan Nederland even niet doen wat ze normaal doet en is iedereen dus heel erg geïrriteerd. Natuurlijk, “in Oostenrijk kan het wel allemaal goed gaan”. Maarja, die moeten ook wel, omdat er daar een paar maanden per jaar sneeuw ligt. Willen wij Nederland die paar sneeuwdagen per jaar ook 100% laten draaien, dan kost dat heel veel meer dan de schade van een paar dagen sneeuw. Dat hoort er gewoon bij. De grootste schade is dus vooral dat wij met z’n allen een paar jaar ouder worden door al het geïrriteerde gechagerijn met elkaar 🙂

Maak er het beste van!

Dat kost het miste! Wordt er ‘slecht’ weer (ook wel sneeuw genoemd) voorspeld, kijk dan waar je het zelf aan kan passen. Ik heb het geluk dat ik thuis kan werken. Effectief heb ik er daardoor nul last van. Moet je toch naar het werk? Ga dan op tijd weg. Klaag niet te hard dat degene voor je rijdt als een bejaarde, maar zet de radio op standje meezingen. Dat de NS de winterdienstregeling inzet, wil niet zeggen dat ze dat doen om jou te pesten. Natuurlijk is het vervelend om als een sardientje in blik in zo’n trein te staan. Maar daardoor kunnen ze je wel een betere garantie geven dat je op tijd of met minimale vertraging op bestemming aankomt. Dat is altijd beter dan treinen die uitvallen, waardoor er echt niemand meer op plaats van bestemming aan kan komen.

Achteraf viel het gelukkig allemaal weer mee

Deze post stond al klaar, maar nu aan het einde van de voorspelde sneeuwdag toch nog maar even een stukje toevoegen. Het viel allemaal wel mee. Op wat lokale gladheid na heeft Nederland lekker door kunnen rijden. Maakt de boodschap van hierboven natuurlijk niet minder belangrijk. Grote kans dat het namelijk nog wel een keer gaat sneeuwen. En ja, dat kost meer tijd en energie dan je gewend bent. Maar ach, het zijn gelukkig maar een paar dagen per jaar. Bereid je erop voor door minder te hoeven reizen of de reis iets eerder te beginnen. Het is uiteindelijk gewoon goedkoper om de schade voor lief te nemen, dan om Nederland ook tijdens sneeuw 100% te laten functioneren. En als jij je er goed op voorbereidt, scheelt dat al enorm. Ik hoop in ieder geval op nog een paar heerlijke sneeuwdagen! Er gaat toch niks boven een goed sneeuwballengevecht!

3 gedachten over “De kosten van een dagje sneeuw”

  1. Hoi, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat landen als Oostenrijk en de Scandinavische landen dan extra doen -wat geld kost- om de treinen wel goed te laten rijden. Doen ze soms ook andere dingen -of meer qua strooien- dan wij in Nederland. Weet je dat? of heb je misschien een idee waar ik die info zou kunnen vinden op onze goede vriend goegel?
    Groeten, Jennifer

    Beantwoorden
    • Ik denk dat er voornamelijk al een stuk gewenning mist. In Nederland sneeuwt het een paar dagen per jaar, in Oostenrijk en Scandinavië is het niet de vraag of, maar wanneer het sneeuwt. Men is gewoon al veel meer gewend aan de sneeuw en in de winter weet men gewoon dat je er wat langer over doet om er te komen. Er zit al in hun ‘systeem’ dat je standaard winterbanden nodig hebt (iets wat we in Nederland niet zo trouw doen). Ook zal daar de infrastructuur van sneeuwopruimploegen veel groter zijn. Denk daarbij aan laadstations voor strooiwagens, sneeuwschuivers en ander type wisselverwarmingen op het spoor. In Nederland is daarnaast het type asfalt niet optimaal voor de sneeuw, maar meer voor de regen en zijn de wegen standaard al te vol. Een extra obstakel en alles ligt op z’n gat.
      Verschillende redenen dus waardoor het bij ons waarschijnlijk veel eerder verkeerd gaat. Hoewel het natuurlijk ook in Oostenrijk en Duitsland wel eens te hard sneeuwt. Denk bijvoorbeeld aan de sneeuw begin januari in het zuiden van Duitsland. Zelfs het leger moest erbij aan te pas komen om alles weer op de rails te krijgen.

      Beantwoorden
  2. Jammer dat het allemaal omgerekend wordt in geld, das het enige waar men tegenwoordig nog aan kan denken, geld.
    Weet je wat die nieuwe JSF vliegtuigen ons kosten? Daar hoor je niemand meer over en het levert ons ook niks op, ja zogenaamde veiligheid om ons zoet te houden zodat ze bij defensie weer leuke nieuwe speeltjes hebben!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.