Het klinkt misschien wat raar, maar ik heb mijn meubels gewoon op internet besteld, zonder ze eerst in de showroom te hebben gezien. Ik woon vlakbij een Zweedse meubelgigant, maar toch hebben ze me niet over kunnen halen om bij hen mijn complete inrichting te kopen. En ondertussen kan ik trots vertellen dat het eerste kastje ondertussen binnen is 🙂
Online
Online bestellen… Daar was men altijd wat huiverig over. Nog voordat het hele winkelcentrum ook op de computer te vinden was, herinner ik me nog de wehkamp gids. Thuis bestellen is iets wat bij ons thuis niet zo snel gedaan werd. Laat staan toen ik voor het eerst iets bij een internet winkel bestelde… Ik geloof dat het om een dvd-laadje voor in de computer ging. Mocht het echt misgaan, was ik €30 kwijt. Dat durfde ik nog wel aan. Ondertussen bestel ik regelmatig online. Een stukje gemak, een stuk goedkoper en geen frustratie meer van de stad ingaan met een doel en niet kunnen slagen. Maar zelfs voor mij was meubels bestellen toch nog wel een dingetje… Wat nou als het niet mooi is? Wat als het toch niet goed is? Het gaat niet zozeer meer om de betrouwbaarheid van een bedrijf. Ik weet op welke waarborgkenmerken ik moet letten. Het ging meer om de angst van het verkeerde bestellen. Het is niet als een t-shirt wat je terugstuurt omdat het te klein is…
Blijven kijken
En toch bleef ik die ene website met die meubels bekijken. Elke keer als ik bij hen terugkwam vond ik de meubels steeds een stukje mooier. Ook met de foto’s van mijn nieuwe appartement ernaast pasten ze er prima in. Ze kleuren leuk bij de vloer, zijn niet te groot en passen echt bij mij. Ik hou namelijk totaal niet van randjes, richeltjes en franjes, maar het mag wel wat speels zijn. Dat is gelukt! Uiteindelijk heb ik de meubels begin januari besteld. Omdat het een iets kleinere organisatie is dan die eerdergenoemde meubel gigant was er op een aantal meubels levertijd. Helemaal top! Dan kunnen ze namelijk direct in mijn nieuwe appartement bezorgd worden. Dan hoef ik ze zelf niet te verhuizen. Helaas komen ze waarschijnlijk iets later dan dat ik daadwerkelijk wil verhuizen. Ik zal dus nog even zonder meubels moeten overleven zodra ik er eenmaal woon.
Nog steeds mooi
Ik ben nog steeds heel gelukkig met mijn bestelling! Toen ik een paar dagen later voor wat andere spulletjes weer bij die Zweedse meubelboer was, zag ik nogmaals de meubels die ik eerder ‘wel aardig’ vond. Nu vond ik ze gewoon niet mooi. Ook zijn er ondertussen al wat meubels binnen. Die kon ik alleen maar snel laten leveren, dus staan nog in mijn oude huis. Omdat mijn nieuwsgierigheid won, heb ik toch al een doos opengemaakt. En wat is het mooi! In plaats van gefineerde meubels ben ik nu voor massief hout gegaan. Geolied beuken. Een erg mooie en neutrale houtkleur die heel mooi past bij de iets donkerdere vloer.
Volgende keer weer?
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik nu nog niet weet of ik de volgende keer weer meubels online zou bestellen, zonder ze in de showroom gezien te hebben… Ik vind het nog steeds namelijk enorm spannend hoe ze straks echt in het appartement zullen staan. Het is overigens de eerste keer dat ik überhaupt meubels aanschaf, dus misschien zou ik wel hetzelfde gevoel hebben als wanneer ik ze in de winkel bestel. Tot nu toe ben ik er in ieder geval heel blij mee!
Hoeveel heb ik bespaart?
Omdat deze blog toch nog steeds gaat over bewust met geld omgaan, toch ook nog even een stukje over de financiën. Hoeveel voordeliger was ik nou uit door het online te kopen? Helemaal niks!
Deze meubels waren zelfs een stuk duurder dan die ik eerst in gedachte had. Ik zat dus op zo’n 150% van wat ik had gebudgetteerd. Gelukkig viel mijn bed weer veel goedkoper uit, dus dat compenseert voldoende. Natuurlijk heb ik ook gebruik gemaakt van acties! Als actie was er op dat moment dat men bij een bestelling van boven de €150 5% korting zou ontvangen. Omdat ik nog wat vragen had, heb ik met de klantenservice gebeld en heel brutaal om korting gevraagd. Ik ging tenslotte 4 grote meubels bestellen en bij ieder ander zou ik wel iets van korting krijgen. Helaas kon de mevrouw mij niet direct korting krijgen. Wel wist ze dat binnen een paar dagen het nieuwe jaar gevierd ging worden met 12% korting op niet-afgeprijsde meubels. Omdat slechts 1 meubel niet was afgeprijsd, heb ik dus nog 3 dagen gewacht voor deze korting. De meubels die niet met 9 weken vertraging bezorgd konden worden (waaronder het meubel met de korting) heb ik apart besteld en op mijn oude adres laten bezorgen. Ik had bij aanmelding van de nieuwsbrief nog een €10 kortingsbon, dus zelfs daarop heb ik nog een korting kunnen regelen. Uiteindelijk was ik dus nog best wel goedkoper uit dan de normale prijs 🙂
Het enige wat ik nu nog moet doen, is geduld hebben 🙂
Zouden jullie meubels online bestellen, zonder ze eerst in de showroom te hebben gezien?
Ik vind het belangrijk hoe meubels zitten en zou dus nooit online bestellen zonder proefzitten.
Veel plezier van je aankopen!
Misschien had ik dat wel even moeten vermelden… Het gaat om twee tafels en twee kastjes… Voor stoelen en een bank kan ik mij inderdaad moeilijk voorstellen om ze via internet te bestellen zonder proef te zitten!