Beste supermarktdirectie

Het gaat mij aan het hart. Zeven dagen per week staan jullie voor ons klaar. Zeven dagen per week zijn er vakkenvullers aan het werk zodat ik mijn boodschappen kan doen. Caissières zijn in touw zodat ik af kan rekenen. Managers zorgen ervoor dat de boel blijft draaien en in jullie distributiecenters werken mensen dag en nacht om de hele voedselketen overeind te houden. Maar er gaat iets mis. Grondig mis, al zeg ik het zelf…

Covid-19

Want ja, we kunnen er niet omheen. Nog steeds hebben we te maken met corona. Covid-19 zoals velen anderen het ook wel noemen. Een ziekte die we niet kunnen zien, maar de gevolgen ervan nogal heftig zijn. Ook jullie hebben je maatregelen genomen. Terecht! Want, alleen samen krijgen we corona klein. Zo staan er overal materialen om onze winkelwagentjes te desinfecteren, zit er een scherm tussen mij en de caissière om besmetting te voorkomen en hebben nog steeds heel veel werknemers een fel hesje aan om die anderhalve meter afstand te blijven waarborgen (hoewel ik bij sommige supermarkten zie dat de vakkenvullers zelf wel eens vergeten dat ze zo’n hesje aanhebben). Er wordt dus echt hard aan gewerkt.

Samen moeten we het doen

En hoewel ik jullie al heel dankbaar ben voor de goede voedselketen, heb ik ook kritiek. Dat begon eigenlijk al een aantal maanden geleden. Actiestellages die dan midden in het pad staan om een product aan te bieden… Ze staan er heel leuk hoor, maar even heel eerlijk: ik kan daardoor niemand meer op anderhalve meter passeren. Onmogelijk. Het veroorzaakt een enorme opstopping of mensen moeten langs elkaar heen lopen. In een normale wereld geen probleem, maar met corona moeten we dat (eigenlijk) niet willen.

Aanbiedingen in tijden van corona

Maar nu mijn grootste ergernis. Jullie proberen zo veel mogelijk business as usual aan te houden. Belangrijk, want we moeten ons niet klein laten krijgen. Maar dan pak ik folders erbij en daar staan aanbiedingen in die in tijden van corona eigenlijk vermeden zouden moeten. “Alleen op maandag”, “alleen op dinsdag”, “alleen zaterdag en zondag”. Maar ook: “vanaf woensdag” of “vanaf zaterdag”. Aanbiedingen die dus slechts één dag of maar een deel van de week geldig zijn. Normaal gesproken een hele goeie, want daarmee krijg je klanten vaker naar de winkel. Maar het veroorzaakt dus ‘meer klanten’. Niet in unieke zin, maar wel meer mensen die (bijna) dagelijks de winkel bezoeken. Want heel eerlijk: we zijn dol op aanbiedingen!

Sommige mensen moeten het hebben van de aanbiedingen

En natuurlijk, we kunnen zeggen “ga dan niet voor de aanbiedingen”. Maar zo werkt het helaas niet. Een groot deel van de Nederlandse bevolking heeft te maken met schulden. Als je dan twee flessen wasmiddel gratis krijgt, snap ik heus wel dat je een keertje extra naar de supermarkt gaat. Zelfs ik (op mijn hypotheek na schuldenvrij) zou daarvoor wel een extra keertje naar de super rijden. Maar sommigen hebben dat nodig, om gewoon tot een redelijk bestaan te komen. Om wat over te houden voor een keer een extraatje. Sommigen shoppen op de aanbiedingen. Simpelweg omdat het anders bij droog brood blijft.

Voorkom meerdere supermarkt bezoeken in tijden van corona

Het is nog steeds het feit dat corona er is. Lastig, maar daar moeten we nog even mee leven. En waar jullie als supermarkt heel goed zorgen voor anderhalve meter bij het personeel, schone winkelwagentjes en voldoende voedsel, zorgen jullie er niet voor dat mensen zo min mogelijk naar de supermarkt gaan. Jullie willen juist dat mensen de deur uitkomen om nog een keer jullie te komen bezoeken. En dat vind ik, in tijden van deze pandemie, iets om je voor te schamen. Lonk die mensen niet drie keer in dezelfde week naar de supermarkt als het ook één keer kan. Desnoods doe je die aanbieding dan gewoon niet. Maar op dit moment dragen jullie juist bij aan mogelijke besmettingen door mensen een tweede of derde keer in de week naar de supermarkt te lokken. En dat vind ik, zeker nu met de opkomst van de tweede golf, een hele kwalijke zaak.

Samen krijgen we corona onder controle. Doen jullie mee?

SVMV

7 gedachten over “Beste supermarktdirectie”

  1. Als je een samenvatting maakt van de tekst en dan door stuurt naar de supermarkten en kranten?
    Misschien dat er dan wat mee gedaan wordt.
    Enkel een blog zal denk ik niet veel helpen.

    Beantwoorden
  2. wel grappig. ik scan al mijn boodschappen voor GfK al een jaar nu en ik merk niets van die verhoging in de prijzen. heel veel producten die ik altijd koop, zijn even duur als voor corona.
    verder ben ik het helemaal met je blog eens en verdorie ben dus net vergeten om gisteren voor de vaatwastabletten naar de winkel te gaan (wel te combineren met de weekboodschappen, maar had dus bedacht om gisteren te gaan en dat is hmmm mislukt)

    Beantwoorden
  3. Hear hear!! Helemaal mee eens!! Wij bestellen zoveel mogelijk online en halen het dan op bij een pickup point. Jammer van de aanbiedingen maar gelukkig voor ons niet noodzakelijk om daar gebruik van te maken. In het weekend ga ik niet naar de supers!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.