Alles voor hem

Natuurlijk mogen we hier niet discrimineren op basis van geslacht, dus mocht je je niet als een ‘hem’ beschouwen, maar wel graag mannenproducten gebruiken, ook speciaal voor jou. Want daar gaat het vandaag over. Een stukje verbazing van wat ik afgelopen week tegen kwam. Alles voor hem.

De verschillen tussen mannen en vrouwen

Direct maar even bij de essentie. Hoewel we allemaal gelijk behandeld willen worden, is er nou eenmaal een verschil tussen man en vrouwen. Dat is een feit en daar kunnen we niet omheen. Niet alleen in het geslachtsdeel en sommige organen, maar ook de manier waarop we keuzes maken. Hoewel daar natuurlijk alsnog een generaliserende factor inzit. Het spijt mij natuurlijk enorm als ik je zojuist heb beledigd, maar er zijn gewoon op bepaalde vlakken verschillen! Waar we bij de NS gelukkig nog wel over één kam geschoren kunnen worden door ons aan te spreken met “Beste Reizigers“, wordt dat in winkels al een stuk lastiger.

Winkels spelen slim in op onze verschillen

Over het algemeen gesproken, lopen vrouwen eerder een winkel binnen om even te kijken dan mannen. En als winkel is het dan gewoon dom om daar geen gebruik van te maken. Is het je bijvoorbeeld wel eens opgevallen dat bij kledingwinkels de vrouwenafdeling altijd vooraan is? De mannenafdeling is dan op een andere etage of wat verder weggestopt. Vrouwen zien namelijk iets sneller en willen even binnen kijken. Mochten ze met hun man aan het shoppen zijn, worden die meegesleurd en gaan ze, nu ze dan toch binnen zijn, meteen maar even bij de mannenafdeling kijken. Zet je de mannenafdeling vooraan, zal een man er straal voorbij lopen en wordt de vrouw niet naar binnen gelokt.

Pinktax is echt een dingetje

Ik heb er ooit wel eens eerder over gelezen en afgelopen week stond het ook nog eens op NU.nl. Pinktax bestaat echt. Het feit dat een roze product duurder is dan een blauw product. Zo koop je bijvoorbeeld bij de drogist 6 scheermesjes (2 blads) roze voor €3,59 (dus €0,60 per stuk) en koop je 20 scheermesjes (2 blads) blauw voor €4,99 (dus €0,25 per stuk). Klik vooral even op deze linkjes en ik hoop dat het ook jou opvalt dat het systeem vrijwel identiek is… Je wordt dus gewoon genept waar je bijstaat. Simpelweg omdat vrouwen dan vaak de koopbeslissing maken en vervolgens ook nog eens intuïtief op de kleur en “speciaal voor haar” afgaan. Eigenlijk een kwalijke zaak dat we daar dan meer voor moeten betalen…

Speciaal voor hem

En dan de eigenlijke reden dat ik deze blog schrijf. We liepen afgelopen week in Rotterdam en liepen de Kruidvat binnen. En wat mij opviel was direct bij de kassa een heel groot schap: “Voor hem”. Een stellage in de hoek van zo’n 5 meter, waarin ALLE mannenproducten stonden. Zeep, douchegel, haarverzorging, alles. Dan stond daar ook nog eens een aanbiedingsstellage met handzeep en zonnebrand. En ik als man zijnde dacht meteen: “super chill”. Die drogist kan nog wel eens groot uitvallen en ik loop altijd te zoeken naar dat ene ding. En nu stond alles meteen bij elkaar. Die andere 99% van de winkel hoef je dus niet eens meer door! Als je dan ook het mannelijke publiek vaker terug wil laten komen, moet je ook daar uniek voor zijn. Iets wat met zo’n stellage als deze toch best gelukt is.

Voor het gemak betaal je

Naast de pinktax, betaal je ook voor het gemak. Natuurlijk is het heel fijn dat alle mannenproducten zo bij elkaar staan, maar besef je ook meteen dat alleen de A-merken daar dan staan. Daar wordt tenslotte het meeste op verdiend. Ga je in het schap zelf kijken, acht ik kans groot dat je nog een voordeelverpakking of een goedkoper merk tegen zal komen. Alle winkels willen je maar al te graag in alle gemakken voorzien. Maar eigenlijk worden alleen zij er beter van. Zolang je dat maar in je achterhoofd houdt, zal je vanzelf het gemak van het voordeel kunnen onderscheiden. En juist dat voordeel is waar ik naar op zoek ben. Dan toch maar die hele winkel door moeten en geen gebruik kunnen maken van het gemak. Het scheelt je namelijk best veel geld 🙂

1 gedachte over “Alles voor hem”

  1. En juist daarom moet je inderdaad gewoon zelf nadenken en bepalen welk product je koopt en je niet laten verleiden door mooie displays en andere lokkertjes. Dat kost je gegarandeerd een stuk meer dan even verder kijken en een huismerk of zogenaamd B merk kopen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.