Zes keer terugvragen waar je recht op hebt

Wij Nederlanders zijn direct, werken hard en zijn trots op onze cultuur (tenminste, ik wel). Onze cultuur heeft wel een paar maren. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het beeld dat andere landen over ons hebben. We zijn zuinig, op het gierige af. En vaak klopt dat ook wel. We proberen tenslotte altijd die beste aanbieding te pakken. Maar ondertussen vind ik onszelf ook best lui. Er is namelijk zoveel geld dat we laten liggen… Vandaag zes zaken die je terug kan vragen, omdat je er gewoon recht op hebt.

1. Belasting

Op plaats één van irritatie op dit moment. De belastingaangifte kan sinds afgelopen vrijdag gedaan worden. Zeker nu de aangifte vooraf is ingevuld, worden we voor een deel ook gewoon lui. Heb jij namelijk wel gecontroleerd of je alle punten hebt meegenomen die aftrekbaar zijn? Donaties, middeling, hypotheekrente, zorg- en studiekosten? Direct al een behoorlijk rijtje.
In deze blog ben ik dieper ingegaan op de belastingaangifte. Doe er je voordeel mee 😉

2. Boodschappen

Ik word er altijd blij van als de folder binnen is gekomen. Even kijken wat er in de aanbieding is. In de supermarkt gooi ik dan maar al te graag mijn winkelmandje vol met alles wat ik gebruik dat nu in de aanbieding is. Maar eenmaal afgerekend loopt half Nederland zonder de bon te vragen weg. Huh?!? Is het je nog nooit overkomen dat een aanbieding niet goed in het systeem stond? Of dat je net toch de verkeerde variant van een product heb gepakt? Juist daarom is het goed om de bon te controleren. Al is het maar om er even bewust van te zijn hoeveel geld je nu hebt uitgegeven. Fouten op de bon horen niet en supermarkten doen er over het algemeen niet moeilijk over om die fouten voor je te herstellen.

3. De NS

Voor degenen die dagelijks met de trein reizen zal de mening over de NS al een stuk positiever zijn dan degenen die incidenteel met de trein reizen. Hoe dat komt? Je zal het altijd zien dat als je eens met de trein gaat, er vertraging is. Maar wist je dat je bij 30 minuten of meer al recht hebt op ‘geld terug bij vertraging’? Zeker met een persoonlijk OV kaart is het kinderlijk eenvoudig en kost het je niet meer dan een paar minuten van je tijd. Meer dan de reis opzoeken in jouw reishistorie, de geplande vertrektijd en jouw rekeningnummer is het niet. Je hebt er recht op, dus waarom niet…

4. Vliegen

Wel eens vertraging gehad met jou vlucht? Heel vervelend. Zeker als die vertraging enkele uren duurt. Vanaf 3 uur vertraging maak je mogelijk aanspraak op een financiële vergoeding. En die is vrij fors kan ik je vertellen. Twee jaar geleden ging mijn vriendin op vakantie en kreeg te maken met een defect toestel, waardoor de vlucht pas een dag later plaats kon vinden. Resultaat: enkele honderden euro’s vergoeding per ticket. Let erop dat je de aanvraag zelf doet en niet via een partij die het voor je doet. Deze partijen vragen namelijk al snel 30% tot 40% van het bedrag waar jij recht op hebt. Wij hebben het toen zelf gedaan. Met nog geen uurtje werk aan documenten verzamelen etc, toch meer dan €100 extra gekregen. En dat terwijl zo’n bureau exact dezelfde documenten van jou vraagt. Zoveel meerwerk was het dus niet eens 🙂

5. Cashback acties

NU MET €100 KORTING!!
Je ziet het bij steeds meer webshops. Extra kortingen die door de fabrikant worden gegeven. Deze korting krijg je dus niet bij de aanschaf van het product, maar krijg je van de fabrikant als promotie voor dat product. Het nadeel: je moet er zelf even achteraan. Daarbij moet je inderdaad zelf een online formulier invullen en een kopie van de kassabon meesturen. Teveel werk? Voor sommigen wel! En dat terwijl je je hebt laten verleiden dat product te kopen “omdat je nu geld terug kreeg”… Ik zeg: neem dan ook de moeite om even die cashback actie te gebruiken. Het levert je tenslotte al snel een paar tientjes op.

6. Verzendkosten bij retouren

Niet altijd, maar soms staan bedrijven gratis retouren toe. Zeker bij online winkels kan het voorkomen dat je toch niet helemaal tevreden bent of dat er een garantiedingetje is. Grote webshops hebben het vaak heel goed geregeld en kan je iets gratis retouren. Bij de kleinere shops niet altijd. Let echter wel even op de voorwaarden. Het kan namelijk zijn dat er op de website staat dat je gratis mag retourneren. De kosten die je maakt om het pakketje te versturen mag je opgeven en krijg je keurig teruggestort. Een service waar niet iedereen altijd van weet.

Slechts een greep uit…

Natuurlijk zijn deze zes manieren slechts een greep uit de vele mogelijkheden die er zijn. Heb jij nog zaken waar je geld op terug kan vragen? Laat ze vooral hieronder achter!

1 gedachte over “Zes keer terugvragen waar je recht op hebt”

  1. Vragen werkt helaas niet altijd. Een Ryanair vlucht was ook eens meer dan 3 uur vertraagd waardoor ik recht op 250 euro zou hebben. Alles keurig ingevuld. Meerdere keren gebeld… elke keer werd mij verteld dat ik na een week antwoord zou krijgen.. nope.. na een half jaar een claim bureau ingeschakeld en toen was het na 2 weken geregeld. Klopt wat je zegt, 40% moest ik afdragen.
    Cashback acties? Pas op!! Samsung betaald niet uit is mijn ervaring. En dat geldt niet alleen voor mij. Check radar of kassa

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.