Meestal vind ik het leuk om mijzelf te verbazen. Verwonderen is misschien dan nog wel een beter woord. Hoe mooi iets is, hoe ingenieus iets werkt of hoe verwonderlijk het is dat ze het voor elkaar krijgen. Maar af en toe is er die verbazing. Verbazing waarom dingen op een bepaalde manier worden gedaan. Vandaag een aantal voorbeelden van verbazing voor kosten die ik toch eigenlijk echt niet snap.
Garderobekosten
Je jas ophangen. Elke keer hetzelfde feest. Overvolle kapstokken of lange rijen voor de garderobe. En eenmaal vooraan in de rij van de garderobe kom je erachter dat je er nog voor moet betalen ook. Met prijzen tussen de €0,50 en €2,00 per jas is het voor vele bedrijven een cashcow waar toch iedereen wel gebruik van maakt. Maar, waar ik mij over verbaas is dat ik eerst al een kaartje heb moeten kopen van €20 en dat er vervolgens nog garderobekosten bijkomen. Dat krijg ik er bij mijzelf niet in. Als ze het kaartje €21 maken inclusief garderobe is er niks aan de hand, maar het feit dat het apart afgerekend moet worden vind ik raar. En dat terwijl er niemand zal klagen als de garderobe gratis is en je er geen gebruik van maakt…
€0,50 voor de wc
Geld vragen voor de wc. Ik snap het niet. Als ze dan ook nog eens echt schoon waren of van een andere eigenaar dan waar ik mijn blaas heb gevuld, dan snap ik het nog. Maar in een kroeg geld vragen voor een wc vind ik verbazingwekkend. Dat zou toch eigenlijk al gewoon bij de prijs moeten zijn inbegrepen?
Belkosten voor het nummer van de politie
Jawel, ik was er net zo verbaasd over. Als je 0900-8844 belt, betaal je 9,51 cent starttarief en 2,8 cent per minuut. Dat is toch eigenlijk van de zotte? Een overheidsorgaan waar je moeten als je contact met ze opneemt. Ook bijvoorbeeld het UWV heeft een betaald 0900 nummer. Wat misschien dan nog mooier is, is dat je een vermoeden van fraude bij het UWV kan doorgeven via een gratis 0800 nummer… Eigenlijk van de zotte, als je bedenkt dat in 2013 al de kosten voor deze 0900 nummers aan banden zijn gelegd en sinds 2017 het zelfs verboden is om geld te vragen voor 0900 klantenservice nummers. De overheid is namelijk van mening dat een klantenservice gratis moet zijn inbegrepen bij de aanschaf van een product. Nu koop ik niet direct een product van mijn belastinggeld, maar ik zie de politie toch wel als een onderdeel dat daarvan betaald wordt…
Gelukkig kan er op deze laatste ook weer bespaard worden. Zowel de politie als het UWV zijn via verschillende kanalen bereikbaar. Facebook, twitter of e-mail zijn alternatieve manieren om hen te bereiken. Een optie bij de politie is nog dat je gebruik maakt van de bel-terug-service. Deze is gratis.
Waarom verbaas ik mij er nou over
Ja, als ik dan bovenstaande punten eens bekijk (en geloof mij, de lijst is nog langer), dan zijn het vooral zaken waar er voor service betaald moet worden. Noem mij verwent, maar ik ben bij bedrijven wel een bepaald serviceniveau gewend. Dat hoeft heus niet direct een gratis bakje pinda’s bij m’n biertje te zijn, maar gratis plassen is toch wel een van de essentials. Natuurlijk snap ik dat het voor de bedrijven een makkelijke bron van extra inkomsten is. Al die dronken lui die op zaterdag avond hun blaas moeten legen, betalen er toch wel voor. Maar stiekem baal ik er zelf wel van.
Ook het feit dat je moet betalen om de politie te bellen vind ik maar vreemd. Juist de politie en UWV moeten toch erg toegankelijk zijn voor de mensen die dat in onze samenleving nodig hebben? Dan moet je er niet nog extra geld voor gaan vragen!
Ik vind het niet erg om te betalen voor de wc op bijvoorbeeld treinstations. Maar bij de Hema vind k het vervelend als ik daar koffie heb gedronken!