Al eerder schreef ik een stukje over schuldhulpmaatje worden. Een mooi concept waarin mensen met financiele problemen worden geholpen om er weer bovenop te komen. Niet door nieuwe leningen of ander geld, maar door te helpen bij de administratie en te kijken naar gewoontes die mogelijk aangepast kunnen worden. Een constructieve oplossing dus. Ik heb in de afgelopen weken hier wat stappen in ondernomen, dus werd het wel weer tijd voor een verslagje:
Goed voor mekaar!
Wat mij al heel snel opviel, is dat de lokale stichting het goed voor elkaar heeft. Ja ze komen vrijwilligers tekort, ja er gaan dingen mis en nee niet alle trajecten worden succesvol afgerond. Maar de basis is meer dan goed. Er is een hele duidelijke structuur, verwachtingen zijn realistisch en er staat iets dat lange tijd stand kan houden. Alle onderstaande stappen zijn dus ook deel van het standaard traject. Het wordt dus altijd zo aangepakt!
Telefonisch contact
Na mijn eerste mailtje heb ik telefonisch contact gezocht met de coördinator van de lokale stichting. Een erg fijn gesprek waarin nogmaals uitleg werd gegeven over de stichting, de trajecten, de hulpvragers, dus succesvolle maar zeker ook de niet succesvolle verhalen. Wat voor mensen kan je verwachten? Wat wordt er voor de vrijwilligers gedaan en wat wordt er van hen verwacht? Ik heb ruim een half uur gesproken over ervaringen en situaties. Erg prettig om op deze manier een beeld te krijgen van de stichting en het werk wat zij doen.
Huisbezoek
Als er na het telefoongesprek nog steeds een goed gevoel is om schuldhulpmaatje te worden, komen de coördinatoren bij je op huisbezoek. Vooraf stuur je je CV en maak je de pre-learning. Een online learning van ongeveer anderhalf uur. Daarin worden alle facetten van schuldhulpmaatje nog even belicht. Wat voor mensen komen hulp vragen, wat voor hulp kan je bieden en wat voor type persoon ben jij. Er is tenslotte niet altijd een match tussen de hulpvraag en wat jij kan bieden. Zo zijn er mensen die morgen het huis uit worden gezet. Als jij dan altijd aan het werk bent en maar één avond voor ze gepland hebt, is dat niet geschikt.
Veelal wordt er niet naar de cijfers gekeken, maar naar de hele situatie. Wat neem je waar, hoe komen mensen over en ga zo maar door. De geldproblemen zijn namelijk vaak niet het enige probleem. Soms zelfs wel eens het gevolg van een ander probleem. Dan moet je niet alleen maar kijken naar de rekeningen, maar ook de rest van de situatie. Daar is schuldhulpmaatje heel sterk in.
Aan het einde van de prelearning maak je een test. Wat voor geldtype ben jij?
Ik ben voornamelijk een administrateur. Ik heb de cijfertjes op orde en wil dit graag zo houden. Daarnaast ben ik ook een weldoener en optimist. Alle drie de eigenschappen kan ik mij zeker in herkennen.
Tijdens het huisbezoek komen nogmaals alle zaken eens aan bod. Hoe komt een client binnen. Wat wordt er van de clienten verwacht? Wanneer wordt een traject stop gezet. Waarom kan een traject stopgezet worden. etc. Het klinkt heel stom eigenlijk. Je wilt iemand helpen en er wordt uitgebreid gesproken over het stoppen van het traject. Maar dat is ook wel terecht. De vrijwilligers zijn essentieel voor de stichting en de hulpverlening. Dan is het ook belangrijk dat de vrijwilligers niet aan hun lot worden overgelaten. Zo is het erg belangrijk dat een client uit zichzelf belt en gemotiveerd is. Een vrijwilliger hoeft niet aan een dood paard te trekken.
Vervolgsstappen
De vervolgstap na dit gesprek is een bezoek brengen aan het spreekuur op woensdag ochtend. Hier krijg je een indruk van de cliënten, wat het werk inhoud etc. Zijn alle partijen dan nog steeds enthousiast, dan wordt er naar een match gezocht en wordt een hulptraject gestart. Dit doe je in eerste instantie met iemand die al een maatje is. Tijdens dit traject volg je dan ook een driedaagse cursus. Daarmee ben je gecertificeerd schuldhulpmaatje. Iets dat ook door andere financiële instellingen wordt erkent en waarmee je sneller dingen voor elkaar kan krijgen voor de client. Je bent tenslotte met een aantal tools bezig om de client er constructief bovenop te helpen. Hier worden de andere instellingen dus ook alleen maar mee geholpen en daar geven ze ook wat tijd voor terug.
Hele goede basis
Al met al kreeg ik dus meer dan het gevoel dat er goed wordt omgegaan met de vrijwilligers. Er is een hele goede basis waar vanuit gewerkt wordt en daarmee kan er constructief geholpen worden. De organisatie is flexibel genoeg om aan te passen naar persoonlijke situaties, maar kan door de goede basis ook af en toe de poot stijf houden om iets te laten gebeuren zoals zij dat willen. Het heeft dus niets anders dan een positieve indruk op mij achter gelaten!
Maar toch niet…
Helaas heb ik echter toch moeten besluiten om geen schuldhulpmaatje te worden. Hoewel mijn verwachtingen erg positief waren en ik er eigenlijk best wel zin in had, heb ik toch helaas moeten besluiten geen schuldhulpmaatje te worden. De voornaamste reden was dat ik het tijdtechnisch wel rond kan krijgen, maar ik dan niet nog ergens een tandje bij kan zetten op het moment dat het nodig is. Juist dat laatste is in mijn prive leven belangrijk dat ik dat wel kan, omdat dat af en toe nodig is. Ik baalde er oprecht van dat ik dus helaas heb moeten besluiten geen schuldhulpmaatje te worden.
Feel free to join
Maar, ondanks dat ik het niet kan worden, betekend dat niet dat jij geen schuldhulpmaatje kan worden. Waarschijnlijk ben je erg bewust bezig met je financiën en wellicht zoek je nog iets om anderen echt mee te helpen? Kijk dus vooral eens op hun website www.schuldhulpmaatje.nl. Wie weet is het wel iets voor jou:)
Bij de lokale instanties in mijn woonplaats had ik hier ook al eens naar gekeken. Het bleek dat ze daar voornamelijk mensen doordeweeks overdag nodig hebben. Dan heb ik mijn eigen baan dus is het geen optie voor mij helaas.
Wel goed dat jij het ook geprobeerd hebt in elk geval.
Goed besluit. Ik ben het een jaar geweest en ik kan je verzekeren, dat ik op het werk werd gebeld. Onderweg werd gebeld. Altijd wel werd gebeld. Schuldhulpmaatje is geen handig iets als je fulltime werkt.
Schuld(hulpverlening) is 1 kant van de medaille. Hoe is die schuld ontstaan? Omstandigheden of toch iets van de buurman een 55 inch tv dus ik er een van 60. Heb een deel van mijn werkzame leven doorgebracht bij de Incasso van een welbekend overheidsbedrijf. Op enig moment wordt je ongevoelig voor de reden(en) van het ontstaan van de betalingsachterstanden. Ze zijn er, los het op!, het is jouw betalingsachterstand dus jouw probleem!
B.v. waarom zou de schuldeiser/kredietverschaffer op moeten draaien voor het gekruk van de schuldenaar? Waarom mag de belastingbetaler opdraaien voor wat iemand ten onrechte teveel heeft ontvangen aan toeslagen? Miljarden door het putje, onze belastingcenten!!
Dit vind ik een zorgwekkende reactie. Ik hoop dat jouw collega’s er anders over denken. Het gros van de mensen die bv een toeslag moeten terugbetalen begrijpen het systeem namelijk niet. Voor jou en mij is het misschien simpel maar dat is het bij lange na niet voor de gemiddelde Nederlander.
Ik ben al een paar jaar financieel vrijwiller in mijn stad en wat ik vooral merk is dat het voor de onderkant van de samenleving heel erg moeilijk is om overzicht te houden. Laat staan dat ze de lange termijn van toeslagen kunnen inschatten of überhaupt met een pc overweg kunnen.
De Belastindienst is ook niet altijd even duidelijk of nauwkeurig in hun brieven. Doe daar liever wat aan.