Hoe gaat het met de goede voornemens?

Hoe gaat het met de goede voornemens?

Op 1 januari vraagt iedereen aan je: “Wat zijn de goede voornemens?” Vol trots vertel je dan wat je van plan bent dit jaar anders te doen. Anders dan afgelopen jaar in ieder geval. Ook ik had een goed voornemen. Maar hoe staat het daar nu twee weken later mee? Ga je nog steeds helemaal op in het doel behalen, of zit het niet mee en zit je alweer in het oude patroon. Vandaag evalueren we even de goede voornemens en wat je moet doen als de sleur erin is gekomen.

Mijn goede voornemen

Zo vlak voor mijn (Kerst)vakantie was ik het, maar ook mijzelf, helemaal beu. Ik ga elke ochtend met de trein naar mijn werk. No big deal zou je zeggen. Nou, het werd steeds pittiger. Mijn wekker gaat om 6 uur, zodat ik even voor 7 uur de deur uit kan naar het station. Dat is best vroeg kan ik je vertellen. En voor de Kerst ging het van kwaad tot erger. De trein gaat elke 15 minuten, dus zo ergens in november werd het meer regel dan uitzondering om de trein een kwartiertje later te pakken. Niets aan de hand toch. December kwam en maakte van dat kwartiertje een half uur. Natuurlijk zullen er allerlei redenen voor zijn geweest dat het steeds later werd (voornamelijk dat ik mijn bed niet meer uit kon komen), maar ik was het zat. Nieuw jaar, goed voornemen, gewoon om 7:09 de trein halen!

Wat was jouw goede voornemen?

Om mij heen heb ik verschillende goede voornemens gehoord. Afvallen, stoppen met roken, lunch zelf meebrengen ipv kopen in de kantine, bewuster financieel bezig zijn. Misschien ging je wel meedoen aan de spaarchallange van PorteRenee. Genoeg goede voornemens en stuk voor stuk de moeite waard om te willen bereiken. Maar hoe staat het er nu op 19 januari voor?

De sleur komt in de goede voornemens

De welbekende sleur komt erin. “Jaa, vandaag even niet, morgen doe ik het echt”. “Nog één sigaret, dan stop ik echt”. “Maar het is nu in de aanbieding!”. Allemaal redenen om een uitzonderin te maken op jouw goede voornemen. een uitzondering die, zodra hij is geweest, toch een soort van naar gevoel geeft. Want natuurlijk weet je: je had het gewoon vandaag en niet morgen moeten doen, die sigaret had je moeten laten liggen en dat nieuwe paar schoenen had echt moeten laten staan. Balen. Je baalt er zelf best wel even van, maar je gaat gewoon weer door. Maar twee dagen later neem je toch weer die sigaret of koop je weer iets in de altijd voortdurende sale. En voor je het weet zit je (helaas) weer in je oude patroon.

Dat patroon…

Ik heb weleens ergens gelezen dat het 40 dagen duurt. 40 dagen voordat er echt iets in jouw patroon zit (of het juist uit is). Je zal dus toch zeker een maand niets in de sale moeten kopen en braaf alle voorgenomen dagen naar de sportschool moeten gaan. En een vast ritme en patroon is voor ons als mensen gewoon heel prettig. Je hoeft minder over dingen na te denken, omdat je een routine hebt. Op maandag avond ga ik standaard naar de sportschool, dinsdag avond doe ik een klein rondje schoonmaken, op woensdag hebben de kids balletles etc. Jouw goede voornemen moet dus uiteindelijk in dat patroon passen. Wil je elke dag boterhammen smeren voor de lunch ipv in de kantine iets kopen, dan zal je toch wel je wekker 5 minuten eerder moeten zetten. Helemaal niet erg, maar door dat als een patroon in je dagelijkse leven te verweven, gaat het na verloop van tijd vanzelf. Ik denk er al jaren niet meer over na, ik smeer eerst m’n brood voor de lunch, voordat ik mijn ontbijt ga maken. Dat kost mij nog geen 5 minuten extra en bespaard heel veel dure lunches. Heerlijk zo’n patroon.

19 januari

En denk je nu: “Helemaal nergens voor nodig deze blog, ik ben goed bezig.” Dan wil ik graag mijn complimenten maken. Blijf vooral die goede voornemens volhouden. Denk je: “SHIT, hij heeft gewoon gelijk…” Wees dan niet teleurgesteld. Je weet in ieder geval van jezelf dat het niet goed is gegaan. Geen probleem, mij lukt ook niet alles in één keer. Ik wil je (opnieuw) uitdagen. Begin vanaf nu, direct na het lezen van deze blog, weer van voor af aan. Meld je alsnog aan voor een spaarchallange, gooi al je sigaretten weg en begin opnieuw met afvallen. En hang ook een briefje in de keuken of op de wc (er hoeft niets op te staan) vol in het zicht. En elke keer als je dat briefje ziet herinner je je er weer aan dat je bezig bent om je patroon aan te passen. Zo’n stille reminder waar je niet om heen kan.

De trein halen

Mijn goede voornemen was vooral het opnieuw toepassen van mijn patroon. Terwijl ik dit schrijf ben ik al 5 keer met de trein naar mijn werk gegaan. En elke keer zat ik keurig om 7:09 in de trein. Nog een kleine maand en het zit weer helemaal in mijn patroon!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.