File door personeelstekort

Wat hebben wij het in Nederland toch goed! Wij hebben een wegennet waar we met recht trots op mogen zijn. Kwalitatief is de weg erg goed (vergelijk het maar eens met België) en het onderhoud wordt preventief en adequaat uitgevoerd. We klagen wel eens dat er zoveel file staat, maar het kan veel erger.

Oosterburen

Ik doel hiermee vooral op onze oosterburen. Want waar Duitsland vroeger altijd het land van de onbeperkte snelheid was, is dat tegenwoordig het land van de vele Baustellen. Wegwerkzaamheden… Iedereen die wel eens door Duitsland heeft gereden kent ze: ALWEER onderhoud aan de weg. Op dit moment zijn er 538 plaatsen waar in Duitsland aan de weg wordt gewerkt. Maar hoe komt het toch dat er steeds meer plekken bijkomen waar wegwerkzaamheden plaatsvinden?

Duitsland

Het begint al met de Duitse wet- en regelgeving. Zo mogen onze oosterburen over het algemeen niet langer dan 10 uur op een dag werken. Daar komt dan ook nog eens bij dat ’s nachts werken enorm veel regels kent. Daardoor wordt dit in Duitsland bijna niet gedaan. Alleen bij hoge uitzondering mag er in de zomer langer doorgewerkt worden, omdat het langer licht is.

Te veel plaatsen waar er aan de weg wordt gewerkt

Omdat men ’s nachts niet even kilometers kan maken, duurt het werk dus gemiddeld al langer. Overdag is er tenslotte veel meer verkeer waar rekening mee gehouden moet worden. Dan komt daar ook nog eens het probleem bij dat er teveel locaties zijn waar aan de weg wordt gewerkt. Omdat er niet altijd voldoende personeel is, zie je steeds vaker een wegopbreking waar niet gewerkt wordt. Het personeel is ergens anders aan het werk. Er is dus eigenlijk dus gewoon te weinig personeel om al het onderhoud aan de Duitse Autobahn uit te voeren. En in plaats van eerst het ene project af te maken voordat een volgend project wordt gestart, doen ze in Duitsland het liefst alles tegelijk. Er zijn dus ook wegwerkzaamheden waar op dat moment niemand werkt. Met het gevolg dat er dus overal tegelijk ook file staat…

Ouderwets

Daarnaast zijn de Duitsers (of in iedergeval de regelgeving) niet echt met de tijd mee gegaan. Want bij al die wegwerkzaamheden kan je er wel degelijk langs, maar moet dat over een extra smalle baan. Een baan van slechts 2 meter breed. Nu is dat voor een klein autootje geen probleem. Maar rij je een iets nieuwere auto, dan zit je al snel tegen die twee meter aan. De iets grotere auto’s zijn, inclusief hun spiegels, meer dan twee meter breed. Je kan dus ook gewoon niet inhalen. Natuurlijk voldoen ze precies aan de regels, maar volgens mij zijn die dus enorm achterhaald.

De oplossing

Schijnbaar vinden ze het in Duitsland geen probleem om jaren lang in dezelfde file te staan. Gek eigenlijk. Want het is toch wel te triest voor woorden dat er zoveel geld en tijd verloren gaat aan iets dat je heel goed kan voorkomen. Ik denk namelijk dat het probleem zeer eenvoudig verholpen kan worden!

  1. Maak eerst af wat er al open ligt, voordat je iets nieuws begint. Er is op dit moment gewoon teveel werk en te weinig personeel. Elk project wat nu gestart wordt, levert vertraging op voor een ander project. Natuurlijk zijn er de nodige wegwerkzaamheden nodig, maar die paar maanden extra zullen ook wel meevallen.
  2. Werk ’s nachts. In Duitsland is iedereen natuurlijk super blij dat je er op een wat smallere tweebaansweg gewoon langs kan. Maar dat geeft wel extra risico’s. Door ’s nachts te werken, kan men ook eenvoudig nog een extra rijbaan afsluiten. Er is tenslotte ook veel minder verkeer. Die extra rijbaan geeft vaak net even die bewegingsvrijheid om wat soepeler te werken. Desnoods wordt het als tijdelijke maatregel toegestaan. In ieder geval tot het aantal locaties een stuk minder is.
  3. Ga niet akkoord met al die files! Wat mij betreft zijn de Duitsers nu een brave kudde schapen die elke dag in de file achteraan sluiten. Stop daarmee! Als er een probleem is (teveel files) moet je er wat aan gaan doen. Actief oplossen en niet het probleem accepteren voor wat het is.

De wintersport

Ook wij Nederlanders gaan waarschijnlijk wel last krijgen van al die wegwerkzaamheden als wij onderweg gaan naar de wintersport. En dat betekent dus ook weer uren file. Toch?
Echt niet! Wees die file te slim af. Ikzelf maak gebruik van Waze. Een slim en live navigatiesysteem. Hij merkt het als andere gebruikers in de file staan en laat jou een alternatieve (snellere) route rijden. Natuurlijk, af en toe wordt je door de meest pittoreske dorpjes geleid (wat ik op zich nog best leuk vind). Maar daarmee ontwijk je wel stilstaan op de Autobahn. Voor mij een eenvoudige keuze.

1 gedachte over “File door personeelstekort”

  1. Tja we klagen wel, maar volgens mij hebben wij ėén van de beste wegenmakers ter wereld!
    En zoveel verdienen die mannen niet als ze snachts en bij weer en wind onze wegen maken!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.