Een nieuw contract, of blijf je bij de oude?

Aan het einde van elke abonnements- of contractperiode krijg je er “weer last van”. Een nieuw aanbod. Het bedrijf waar je namelijk al klant bent, wil je maar al te graag houden, maar de concurrenten willen jou maar al te graag als klant binnenhalen. En wat doe je dan? Ga je voor die te gekke nieuwe aanbiedingen, of blijf je oud en vertrouwd bij de huidige aanbieder? Vandaag een aantal voorbeelden waarom je juist wel, of juist niet over moet stappen.

Overstappen van energieleverancier

Waarschijnlijk het meest bekende voorbeeld. Energieleveranciers willen jou namelijk maar al te graag als klant hebben. En daar staat wat tegenover. Na een jaar mag je overstappen en ontvang je bij de nieuwe leverancier een welkomstbonus (net zoals je bij het aanmelden bij jouw huidige leverancier kreeg). Deze bonus is eenmalig, maar zeker de moeite (al snel zo’n €150!). Overstappen naar een concurrent is vaak in de energietarieven ietsje duurder, maar dit wordt meerdere malen gecompenseerd door die welkomstbonus. Het wordt pas echt duur als je na een jaar niet wéér overstapt naar een volgende energieleverancier.
Klik hier om te lezen wat de handigste manier is om over te stappen van energieleverancier.

Overstappen van internetaanbieder

Natuurlijk kan je bij vrijwel alle aanbieders van diensten of producten overstappen. Zo ook bij de aanbieder van jouw internet. Zeker als je al wat langer klant bent bij dezelfde aanbieder, kan het lonen om eens te kijken wat voor jou het goedkoopste internetabonnement is. Ik ben twee jaar geleden overgestapt van internet provider. Met de overstap ging ik naar de Nederlandse Energie Maatschappij, tegenwoordig ook wel bekent als NLE. Het eerste jaar betaalde ik €29,95 voor mijn alles-in-1 abonnement (wat spotgoedkoop was), waarna ik een nieuwe aanbieding kreeg. De eerste drie maanden kreeg ik nogmaals internet voor €29,95, waarna dat werd verhoogt naar €39,95. Omdat dat toch een prijsstijging is van 33%, ben ik even verder gaan kijken. En wat bleek: Geen enkele andere aanbieder kon het goedkoper tegen dezelfde voorwaarden aanbieden. Ik ben in dit geval ingegaan op het voorstel en kreeg nogmaals een paar maanden korting, voordat ik de ‘normale’ prijs ging betalen. En voor die €39,95 heb ik nu nog steeds supersnel internet!

Overstappen van telefoonabonnement

De eigenlijke reden dat ik deze blog schrijf, is vanwege mijn verlengingsaanbieding bij mijn telefoonabonnement. Ik ben al jaren klant van Simpel. Daar ben ik erg tevreden over. Ik bel en internet niet veel, dus heb aan het goedkoopste sim-only abonnement meer dan genoeg. Na twee jaar (in 2011) kon ik mijn abonnement verlengen. Maar dat heb ik toen bewust niet gedaan. Ik heb hem gewoon door laten lopen. Zo’n zes jaar lang… Tot anderhalf jaar geleden. Toen heb ik weer een abonnement voor twee jaar afgesloten. Nu, na anderhalf jaar, krijg ik wederom een verlengingsaanbieding. En weer ga ik niet op de aanbieding in…

Waarom je je abonnement niet zou moeten verlengen?

Het klinkt heel gek. Waarom zou je niet op een aanbieding ingaan. Dat doe ik om de volgende reden: Ik betaal nu €2,50 per maand. Daarvoor krijg ik 250 MB, 250 minuten en onbeperkt smsen. Voor het lage verbruik dat ik heb, is dit meer dan voldoende. De aanbieding die ik nu krijg, is erg aantrekkelijk. Een tweejarig abonnement voor €2,50 per maand, waarbij ik de eerste 6 maanden maar €1,00 per maand betaal. Dat levert toch €9 korting op een totaal bedrag van €60. Maar ik neem de korting niet! Want het abonnement is namelijk net iets anders. Ik krijg voor die €2,50 namelijk 250 MB, 100 minuten en 500 sms’jes. Het komt er dus op neer dat ik voor hetzelfde geld, minder krijg!

Blijf dus altijd goed nadenken!

Hoewel ik dus zeker tevreden ben over mijn Simpel abonnementje, ben ik zeker niet tevreden over de aanbieding die mij is gedaan. Goed na blijven denken is dus bij het verlengen van je abonnement erg belangrijk. Die aanbieding betekend tenslotte niet altijd dat je er daadwerkelijk profijt van hebt. Ik wacht weer rustig af tot ik een abonnement af kan sluiten waarmee ik er echt op vooruit ga. Tot die tijd blijf ik lekker bij mijn oude abonnement. Die kan ik straks na twee jaar gewoon houden en maandelijks opzeggen. Op zich ook geen slechte deal dus 😉

1 gedachte over “Een nieuw contract, of blijf je bij de oude?”

  1. Waar ik last van toen ik overstapte van Alles in 1 (Internet,TV, Telefoon), was dat ik een paar weken zonder zat. Nu bel ik ieder jaar op en krijg ik de eerste 6 maanden 10 euro korting.
    Overstappen van energieleverancier gaat wel steeds goed!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.