De beste oplossingen hoeven niet de duurste te zijn

Ik kreeg gisteren een artikel doorgestuurd waarvan ik dacht: “Ja,dat is nou echt eens slim aangepakt.” Een probleem oplossen, zonder er echt veel geld aan uit te geven. Sterker nog: bijna geen extra geld aan uitgeven. Een Nederlands bedrijf die net dat stapje verder nadenkt. Heerlijk!

De situatie

Een Nederlandse startup. Een nieuw bedrijfje dat heel goed is in fietsen maken. Unieke fietsen die bij lange na goedkoop zijn. Per stuk kosten ze ruim €3.000. Enorm veel natuurlijk. Hun grootste probleem: beschadigingen tijdens het transport richting de US. Schijnbaar gingen de vervoerders behoorlijk tekeer met de fietsen, want een groot deel kwam beschadigd aan en moest met korting verkocht worden. Tja, wat moet je dan? Dikker karton? Meer piepschuim? Nope… De verandering was miniem.

Hoe kan je er nou voor zorgen dat ze er voorzichtig mee omgaan?

Dat is wat VanMoof zichzelf afvroeg. Schijnbaar is zo’n grote doos niet de garantie voor een goed transport. Gelukkig hadden ze één groot voordeel. Er is nog een product wat in een soortgelijke doos verstuurd wordt. Zo’n fiets wordt namelijk zo plat mogelijk verzonden en daardoor lijkt zo’n pakket op een apparaat waar Amerikanen dol op zijn: de flatscreen TV.

De verandering

Wat hebben die slimme Nederlanders nou gedaan? In plaats van een gigantische fiets op de doos te printen, hebben ze een gigantische TV op de doos laten drukken. Vervolgens staat er natuurlijk wel weer een fiets op, maar in ieder geval werd de indruk gewekt dat er een gigantische TV in die doos zat. En met succes!

Het resultaat

Want het resultaat was enorm. Door die TV op de doos te printen, waren er ‘opeens’ 80% minder schademeldingen. TACHTIG procent! Tja, als je door zo’n simpele wijziging al zo’n besparing kan realiseren, kan ik alleen maar m’n pet afnemen. Goed gedaan! Zonder het milieu verder te belasten of de kosten omhoog te brengen, een heel goed en effectief resultaat behalen. Lekker bezig!

Geheim

In het artikel is ook opgenomen dat het bedrijf dit in eerste instantie in het geheim deed. Want stel je voor dat alle vervoerders alsnog erachter komen dat er ‘gewoon maar een fiets’ in de doos zit. Dan gaan ze er alsnog mee gooien. Door een journalist is dit geheim uiteindelijk naar buiten gebracht. Gelukkig ziet het bedrijf vooralsnog geen extra schademeldingen.

Benieuwd hoe het eruit ziet? Lees hier het originele artikel (inclusief de foto’s)

1 gedachte over “De beste oplossingen hoeven niet de duurste te zijn”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.