De trein

Nee, vandaag geen ergerblogje zoals eerder over mijn adreswijziging bij de ABN of fietsers zonder licht. Vandaag een heuze (bespaar)blog over een van ’s lands grootste ergernissen. Want laten we eerlijk zijn: Iedereen heeft op de een of andere manier wel een haat-liefde verhouding met de NS.

Ergernissen
Nou, vooruit dan, heel even alle ergernissen op papier.
– Op tijd rijden is moeilijk
– Als ze al rijden
– Het is een dure manier van reizen
– In de spits in een zitplaats een luxe, comfort class is als hij ook nog eens op tijd rijdt
– Juist als je ze echt nodig hebt, rijden ze meestal niet
– Na (op tijd) rijden en wissel-/seinstoringen is de grootste uitdaging voor de NS toch wel de blaadjes aan de bomen.

Goed, na al dat gezegd te hebben, kunnen we dan met de echte blog beginnen

Respect
Als ik voor een bedrijf in Nederland wel respect heb, is het de NS. In ons koude kikkerlandje mogen wij trots zijn op het drukst bereden spoor ter wereld (misschien wint Japan dit keer, maar toch…). Daarbij hebben ze te dealen met de weersomstandigheden (zoals die blaadjes), (achterstallig) onderhoud aan het spoor van ProRail en mensen die helaas het leven niet meer zien zitten.
Ik ben wel eens op het control center van de NS geweest. Een mooi center waar ik uitleg kreeg hoe ze omgaan met als die verstoringen. Wat voor impact hebben die paar blaadjes, een wissel/sein/trein die uitvalt of een aanrijding met een persoon. En hoe dealen ze met die situatie en brengen ze alsnog zoveel mogelijk mensen op tijd op hun bestemming. Dat is een behoorlijke klus kan ik je vertellen. Want het gaat niet alleen om routes die niet (goed) bereden kunnen worden, maar ook nog eens om de logistieke puzzel. Want die ene trein had nu in Amsterdam moeten zijn, maar kwam niet verder dan Leiden. En juist die machinist uit die trein was nu gepland om van Amsterdam door naar Groningen te rijden. Het gaat dus wel verder dan alleen het spoort weer berijdbaar krijgen.

Zelf met de trein
Tegenwoordig ga ik erg vaak met de trein. Ik zit dan lekker te bloggen, slaap wat bij of bekijk mensen. Het scheelt mij veel stress en energie van het in de file staan. Gelukkig hanteert mijn baas ook flexibele tijden, dus als er een trein uitvalt, heb ik ook niet direct een probleem. Kortom, ik vind het heerlijk om met de trein naar mijn werk te gaan.

Maar dan privé… Ik heb ook een leaseauto, dus kan erg goedkoop met de auto door Nederland reizen. Daarbij is de trein vaak ook nog relatief prijzig, dus waarom zou ik? Tja, naast dat ik het vrij comfortabel vind, heeft het ook andere voordelen. Het is gezelliger als je met een grote groep af moet spreken. Parkeerkosten in de binnenstad zijn vaak erg hoog en met een biertje op in de trein is geen probleem. Kortom, best nog wel wat redenen.

Die prijs…
Die prijs van een treinkaartje is voor mij dan ook de grootste reden om niet met de trein te gaan. Ik vind het simpelweg te duur… Maar gelukkig doet de NS ook aan korting geven. Ik reis, als ik al privé met de trein ga, vaak ’s avonds of in het weekend. Ik heb daarom ook een daluren voordeelkaart. Een kaart die mij, buiten de spits, 40% korting geeft op een treinkaartje. Deze kaart krijg je als student ‘gratis’ na het inleveren van je OV studentabonnement. Je kan ook kiezen voor €50 korting op een ander abonnement van de NS. En die 40% korting maakt het reizen met de trein toch wel een stuk aantrekkelijker.
Ik koop daarnaast ook nog wel eens een dagkaart, maar daarover een andere keer meer.

Het voordeel
Dat abonnement van de NS kost mij €50 per jaar. Elk jaar, zo’n maand voordat hij verlengt moet worden, bekijk ik eens mijn reizen en bereken ik wat mijn voordeel was. Tot nu toe is dat altijd zo rond de €50 tot €60 geweest. Mijn kaart haal ik er dus in ieder geval wat kosten betreft uit! Maar waarom dan toch dat abonnement? Zoveel verschil is het niet…
Ik ken mijzelf. Ik weet nu dat ik relatief goedkoop kan reizen met de trein. Maar als ik dat niet had, zou ik eerder de auto pakken. Terwijl ik eigenlijk mezelf dat treinritje ook gewoon eens moet gunnen. Ergens ontspannen een biertje kunnen drinken of lekker makkelijk, midden in een stadscentrum uit kunnen stappen. Simpelweg, de zorgen van de automobilist (parkeerkosten en alcohol) laten verdwijnen Zeker als je af en toe eens een wat langer ritje maakt, wordt die voordeelkaart echt voordelig. Voor mij is het vooral drempelverlagend om af en toe eens de trein te nemen.

En die ergernissen? Tja… Ik kan wel heel boos worden dat die trein ALWEER niet betrouwbaar is, maar hoe boos ik ook wordt, het veranderd toch niks. Gewoon dat kwartiertje de tijd doden en genieten van wat er om je heen gebeurd is af en toe ook gewoon heel leuk. En dat krijg je er gratis bij 🙂

3 gedachten over “De trein”

  1. OK, natuurlijk helpt boos worden niet, maar mijn humeur werd er vanmorgen echt niet beter op toen ik voor de 2e dag op rij vertraging had. Was het gister maar een kwartier, vandaag liep het op tot een half uur omdat zowel een sprinter als de daarop aansluitende IC zo’n 10 minuten vertraging hadden vanwege uitgelopen werkzaamheden.
    Het voordeel van meer dan een half uur vertraging is dan wel dat je bij de NS geld terug kan claimen, terwijl het je bij een half uur in de file alleen maar geld kost 😉

    Beantwoorden
    • Helemaal mee eens! Zeker geld terugvragen bij vertraging, want daar heb je gewoon recht op 🙂
      Best frappant eigenlijk… als je een half uur in de file hebt gestaan in de auto beschouw je het vaak als gewoon reistijd en ben je langer onderweg omdat het druk is, maar als je met de trein een kwartiertje vertraging hebt, is iedereen meteen geïrriteerd omdat dat ding niet op tijd reed… Dat daar zo’n verschil in emotie eigenlijk in kan zitten…

      Beantwoorden
  2. Ik heb geen auto of rijbewijs, dus de ervaring van een half uur in de file staan heb ik niet. Maar ik denk dat wanneer ik meerdere keren per week lange tijd in de file zou staan ik daar ook best geirriteerd over zou raken. Maar met een auto heb je soms nog wel eens een mogelijkheid om een andere route te nemen, bv ipv de snelweg dan binnendoor weggetjes dus kun je nog wel eens denken dat je zelf invloed hebt. Met de trein heb je dat meestal niet, wanneer je op perron aankomt en hij gaat niet of pas over een kwartier of half uur dan zit er weinig anders op dan wachten (en GTBV indienen).

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.